Contenidors plens a vessar i deixalles per terra en un carrer de la ciutat. Foto: Twitter (@oscarpeto)

Per tal d’incentivar el reciclatge i reduir les quantitats d’escombraries que acaben als abocadors o a les incineradores, la Unió Europea està apujant els impostos que les ciutats han de pagar per desfer-se de les deixalles que no es reciclen. Això és un problema important que la ciutat ha de resoldre aviat, ja que, tal com Línia Cornellà explicava el mes passat, actualment els cornellanencs només reciclen un terç de les seves escombraries.

De fet, aquesta xifra està lluny del llistó que marca la Unió Europea, que demana que, en menys de cinc anys, es recicli el 55% de les escombraries que es generen a les ciutats.

Tenint en compte aquestes xifres, l’alcalde Antonio Balmón va explicar en una trobada amb periodistes que l’Ajuntament vol aprofitar la renovació del contracte de recollida d’escombraries i neteja viària per incloure canvis en el servei que serveixin per modificar el sistema i evitar que gairebé un 90% d’escombraries que es poden reciclar (envasos, paper i cartró o orgànica) acabin al contenidor de rebuig.

PENALITZAR ELS INCÍVICS
Des del consistori expliquen que, davant les dificultats d’aplicar el sistema porta a porta a la ciutat, aposten pel sistema de contenidors intel·ligents que s’obren amb una targeta personalitzada.

Com explica Claudio Carmona, tinent d’alcalde de Polítiques Mediambientals, aquesta mesura ha de servir per “individualitzar i identificar la recollida d’escombraries” i així poder aplicar mesures per incentivar el reciclatge o per penalitzar els que no volen separar les seves deixalles. En aquesta línia, Balmón defensa que cal demostrar a la gent “que si és incívica, ho és perquè vol”.

REDUIR L’ÚS DEL COTXE
Canviar una ciutat pensada per als cotxes, ideada durant els anys 80 i 90, per un lloc “més amable i agradable” per als vianants. Aquesta és una altra de les apostes del govern municipal segons Antonio Balmón, que va remarcar les bones experiències aconseguides als diferents punts de la ciutat on ja s’ha restringit el pas dels vehicles.

De fet, l’alcalde va admetre que les restriccions que ja hi ha a Barcelona “s’anirà aplicant” a la resta de ciutats de l’àrea metropolitana, però va afegir que ha de ser un model “menys agressiu i més comprensible” amb el cotxe, que ha de poder conviure amb els vianants i per això va reivindicar els tancaments de trànsit que s’apliquen a diferents carrers i zones de la ciutat.

“NI LÒGICA NI COHERÈNCIA”
Des d’Esquerra consideren que algunes d’aquestes mesures “no tenen lògica”, ja que obliguen els veïns a fer més voltes per arribar a casa seva i acaben augmentant les emissions que generen.

Ciutadans hi coincideix i assegura que aquesta “poca coherència” és a causa de la falta d’un Pla Local de Mobilitat que s’està elaborant des del 2012.

Des de l’oposició, els dos partits també estan a l’espera per veure quines novetats inclourà el plec de condicions que està elaborant el govern d’Antonio Balmón per treure a concurs el servei de recollida d’escombraries i de neteja de l’espai públic, un servei que assenyalen que ha empitjorat els darrers anys.