Mapp4all neix fa 10 anys de la mà d’un home, Josep Esteba, que va percebre la necessitat d’una plataforma que informés sobre l’accessibilitat dels establiments i les ciutats. El març de l’any passat es va començar a professionalitzar la idea amb amics i familiars per tal de realitzar una cosa que ningú havia fet fins ara: un mapa digital de l’accessibilitat.

Per accessibilitat Mapp4all entén no només les necessitats de les persones amb discapacitat o mobilitat reduïda, sinó qualsevol tipus de característica útil i catalogable per a una persona: celíacs, indrets on poder anar amb la mascota, llocs on hi hagi canviadors per a nadons o sales de lactància, ajudes visuals, auditives i mobilitat reduïda.

L’APP COMPLETADA PER TOTS
El funcionament de Mapp4all es basa en la tècnica digital amb més èxit actualment: el contingut generat pels mateixos usuaris. Altres webs com la Viquipèdia o el mateix Facebook utilitzen aquesta tècnica que es basa a deixar que siguin els usuaris els qui complementin i completin l’aplicació.

El pas número 1 de Mapp4all és fer un escàner de tots els comerços i establiments de la ciutat. Per fer-ho, s’ha creat un programa d’integració i ocupació amb el suport de l’Ajuntament, on un equip de 20 persones faran difusió del projecte i intentaran que s’adhereixin al projecte. L’adhesió pot ser de dues maneres, o gratuïta, on apareixeran el nom de l’establiment, la localització, els serveis d’accessibilitat i on els usuaris podran comentar, valorar i completar la informació; o bé retribuïda, la versió prèmium, on apareixerà també el logo de l’establiment, el telèfon, la plana web, i hi haurà una valoració feta pel mateix establiment i només el propietari o la persona responsable de la gestió de l’establiment tindrà accés a la modificació de les dades.

MAPP4ALL I LA FUNDACIÓ
L’aplicació és gratuïta tant per l’usuari com pel comerç que no vulgui la versió prèmium. Des de la Fundació Barcelona Comerç s’ha treballat en la signatura d’un conveni que permetrà als comerciants membres accedir a la versió prèmium amb tots els avantatges que això comporta –trucades directes a l’establiment des de l’aplicació, accés directe al web, possibilitat de no tocar l’accessibilitat–.

La Fundació Barcelona Comerç està molt sensibilitzada sobre el projecte de ciutat sostenible i accessible que s’està duent a terme, ja que en dos eixos –Creu Coberta i Cor Eixample– ja s’havien fet accions. Aquest setembre se signarà el conveni per tal de promoure la millora de l’accessibilitat als comerços de la ciutat de manera que aconseguim que Barcelona sigui la primera ciutat 100% accessible d’Europa.

A partir de setembre es continuarà la campanya de difusió de l’App que va començar el dia 12 de juliol: en menys de dues setmanes més de 14.000 comerços figuraven ja a l’aplicació i en 15 dies, sense accions de màrqueting per captar usuaris, ja es comptabilitzaven més de 1.000 descàrregues. Es preveu que al mes de gener aquest nombre s’ampliï fins a 150.000. L’app està traduïda en diferents idiomes per tal d’atraure també el públic turístic.