L’estudi ha estat impulsat per Barcelona Oberta. Foto: Twitter

Barcelona Oberta ha volgut afegir una derivada al debat sobre el turisme amb un estudi presentat el dia 22, en el qual es tradueix en xifres l’impacte que aquest té sobre el comerç de la ciutat.

Un impacte tan gran, segons es desprèn de les dades de l’estudi, que Barcelona Oberta no dubta en considerar les compres que efectuen els visitants com a “una infraestructura bàsica” per al comerç local. De fet, el document assenyala que 1.200 botigues del centre de la ciutat tancarien si no hi hagués turisme, mentre que el doble “probablement” també haurien d’abaixar la persiana. I és que 33 milions de visitants l’any, que és la xifra que calcula Barcelona Oberta a l’informe, poden donar per a molt.

L’estudi, anomenat ‘Impacte socioeconòmic de les compres turístiques a la ciutat de Barcelona’, divideix el municipi en quatre àrees segons la intensitat de les compres que fan els visitants. La primera zona comprèn el tronc central de Ciutat Vella –al voltant de la Rambla i el Passeig de l’Àngel– i una part de l’Eixample –sobretot Passeig de Gràcia i el seu àmbit–, en la qual les compres que fan els turistes a les botigues representen el 61% de la facturació.

La segona zona correspon a gairebé tot l’Eixample i la part de Ciutat Vella que no s’inclou a la primera. Es tracta d’una àrea d’alta intensitat de compres dels turistes, les quals representen el 30% del total de la facturació de les botigues d’aquesta zona.

Precisament són en aquestes dues zones on hi ha les 1.200 botigues que haurien de tancar si no rebessin turistes.

Les dues altres zones corresponen, per una banda, a una àrea mitjana de compres dels turistes –l’àmbit del Camp Nou, les Corts, el sud de Sarrià i Gràcia i la meitat oest de Sant Martí, on la facturació turística és del 15%– i, per l’altra, a una quarta que correspon a la resta de Barcelona, la qual no trepitgen gairebé els visitants –les compres dels turistes no superen el 5%–. En aquestes últimes dues zones el perill de tancament de comerços en cas de no rebre turistes és mínim o zero.

I quina és la quantitat de diners que es gasten els turistes a les botigues barcelonines? Segons l’informe, són uns 2.000 milions d’euros a l’any, el que representa entre un 18% i un 19% del total de facturació del comerç de la ciutat. 

Això pel que fa a l’impacte directe, ja que si es tenen en compte els beneficis indirectes de turisme, la xifra puja als 3.900 milions generats.

Pel que fa a l’ocupació, l’informe destaca que gairebé un terç dels llocs de feina del sector del comerç estan directament relacionats amb el turisme que rep la ciutat.

Per tot plegat, conclou l’informe, “el turisme esdevé un dels principals motors de sostenibilitat” per a aquest sector a la ciutat, a més de representar “un segment essencial per mantenir el model i la qualitat del comerç urbà” de Barcelona.