Túnel de rentatge

Algunes empreses de rentatge de cotxes paguen ara un 50% més per l’electricitat. Foto: Arxiu

Hi ha contratemps als quals qualsevol negoci s’ha d’adaptar. Les empreses de rentatge de cotxes saben que a Barcelona plou entre 80 i 90 dies l’any i que a l’Hospitalet hi ha aproximadament 71 dies passats per aigua. Quan plou, els túnels de rentatge tenen dies tranquils i, per tant, menys beneficis econòmics. “Tot això es contempla quan es decideix començar un negoci d’aquesta mena”, explica el treballador d’un establiment d’autorentatge situat a prop de la plaça d’Espanya de Barcelona. “En el pla de negoci ja saps que hi haurà dies que perdràs diners”, afegeix. De fet, hi ha empreses que si un client hi va al matí i de sobte a la tarda plou, li ofereixen un rentatge gratuït.

El que no estava en cap pla d’aquestes empreses era la pujada dels subministraments que la crisi energètica, la guerra d’Ucraïna i el canvi climàtic estan causant.

Preus pels núvols

En els darrers temps hem sentit a parlar de com les grans indústries es veien obligades a tancar o a acomiadar personal per fer front a la pujada del rebut energètic. Amb tot, no són les úniques companyies que tenen problemes. Les petites empreses també fan mans i mànigues per pagar els preus d’uns subministraments que, segons l’Institut Nacional d’Estadística (INE), el juliol van situar-se un 98% per sobre del mateix mes de l’any passat. Tot i les reformes impulsades pel govern espanyol, encara ara els negocis tenen problemes per pagar les factures a final de mes.

En aquest sentit, hi ha qui pateix més i qui pateix menys. El cas dels túnels de rentatge és dels primers, ja que el seu model de negoci es basa en el consum d’electricitat, aigua i gas. “Hi ha dies que la pujada de la llum és del 100% i altres que és del 50%”, es queixa el treballador del túnel de rentatge. “Tenim una constant lluita amb la companyia elèctrica perquè ens abaixi el preu, però com que no som una gran empresa ens és molt difícil negociar”, afegeix.

Així, avui dia els serveis estàndards de neteja, que poden costar entre 9 i 13 euros en funció de l’empresa, surten molt menys rendibles amb l’augment del cost dels subministraments, i molts negocis d’aquesta mena es plantegen apujar el que val rentar el cotxe.

Bugaderies amb problemes

Aquesta situació també s’està produint en el negoci de la neteja de roba. “Mira, no em parlis del preu de la llum que m’emprenyo”, diu la responsable d’una tintoreria familiar situada a prop de la plaça del Raspall del barri barceloní de Gràcia.

En el cas d’aquesta mena de negocis, l’impacte de l’augment dels subministraments és clar. “Nosaltres aquí utilitzem bàsicament aigua, llum i gas per a l’assecadora”, explica la dona per afegir que en els darrers temps els subministraments han doblat els seus preus. Segons relata al diari Línia, quan va veure fa mesos el que estava passant, ella va contractar un assessor en energia per mirar de reduir la seva factura. “Si no, ara mateix no sé com podria seguir en el negoci”, assegura.

A cinc minuts de distància, a Joanic, una altra tintoreria confirma, amb matisos, el relat de la primera empresa. “Nosaltres gastem uns 1.000 euros mensuals en electricitat”, explica l’home que regenta el negoci. Segons detalla, aquesta botiga va tenir sort perquè ja a principis de l’any passat va apujar els preus dels seus serveis. “Ho vam fer perquè cada tres anys ho fem… Malauradament, enguany crec que ho haurem de tornar a fer si els preus dels subministraments estan com estan”, augura. A més, es queixa que aquesta mateixa situació li ha fet perdre clientela. “L’augment dels preus fa que molta gent hagi renunciat a venir”, sentencia.

WhatsAppEmailXFacebookTelegram