Guia turístic

Els guies turístics professionals demanen mesures contra els ‘free tours’. Foto: Bataller J./ACN

Amb el debat sobre la massificació turística tornant a agafar força, els guies han començat a tenir mala fama. A Barcelona hi ha qui els responsabilitza de les aglomeracions de persones a Ciutat Vella o a la Sagrada Família. Fins i tot algunes associacions que agrupen professionals del sector, com APIT-Barcelona, denuncien que els seus integrants han estat agredits per veïns mentre feien la seva feina.

Malgrat això, els guies professionals es resisteixen a pagar els plats trencats i assenyalen que no són ells els que estan fent que en alguns barris de la capital catalana proliferin les aglomeracions. I si els anomenats free tours o visites guiades gratuïtes en tinguessin part de la culpa?

Aquesta és l’opinió de Macarena Bergada, presidenta de l’Associació de Guies de Turisme habilitats per la Generalitat de Catalunya (AGUICAT), que considera que el sector dels free tours és en bona part responsable dels problemes de convivència a la ciutat. “El free tour és una activitat professional amagada en la qual es fan visites guiades a canvi de propines”, explica Bergada. Aquests serveis s’anuncien sovint en grans plataformes en línia, com Civitatis, GuruWalk o Freetour.com, i normalment és una feina associada a joves que es volen treure un sobresou mostrant la seva ciutat als visitants.

Les diferències entre guies i ‘free tours’

L’origen dels free tours no està gaire clar. Hi ha qui diu que van començar els anys noranta a Nova York per dinamitzar el turisme de la ciutat i per mostrar-la des d’un punt de vista allunyat dels estereotips. Aleshores eren voluntaris els que duien a terme aquesta tasca.

N’hi ha d’altres que situen l’origen del fenomen a Berlín, al tombant de segle, quan un guia que estava a l’atur va decidir fer visites a canvi de propines. Sigui com sigui, aquest fenomen s’ha estès i, tal com apunta la presidenta d’AGUICAT, “és present a tota Europa”.

Segons el seu punt de vista, hi ha moltes diferències entre aquesta feina i la que fa ella. “Nosaltres som guies habilitats que tenim una acreditació que ens permet explicar el patrimoni cultural de la ciutat”, assenyala. Per contra, els free tours són “competència deslleial”, perquè amb el seu model de propina acaben abaixant els preus del sector i, en nombroses ocasions, no paguen impostos com sí que fan els guies professionals. “Aquest sistema fa que, com més turistes aconsegueixin reunir, més alta sigui la propina, i per això acaben tenint grups molt grans que generen malestar als veïns”, explica Bergada. “Amb tot, la gent ha d’entendre que no som el mateix”, recalca.

Les grans plataformes com a problema

Seria molt senzill culpar qui es dedica als free tours de les aglomeracions als carrers. Tot i això, la mateixa presidenta de l’AGUICAT no vol assenyalar-los. “El problema no són les persones que fan visites guiades gratuïtes, sinó les plataformes que tenen el control de la demanda de free tours“, afirma.

Segons el seu punt de vista, el model de negoci de firmes com TripAdvisor o Civitatis és el que potencia la massificació turística. “Si qui fa free tours vol guanyar diners, ha de tenir grups grans, i per dirigir-los molts guies acaben fent servir megàfons”, diu.

Així mateix, Bergada també qüestiona aquestes empreses des d’una altra perspectiva. “Són companyies que tributen en altres països”, denuncia. El cert és que, de les quatre primeres empreses de free tours que operen a Barcelona, i tal com ha pogut comprovar el diari Línia, dues tenen la seva seu fora de les fronteres estatals. Són TripAdvisor, que té la seu a Massachusetts, i Freetour.com, que la té a Suïssa. Per la seva banda, la seu de Civitatis és a Madrid i la de GuruWalk a València. “Col·lapsen les nostres ciutats i els beneficis se’n van a altres llocs”, afirma la presidenta d’AGUICAT. “És com si espoliessin el nostre patrimoni”, sentencia.

Un model que genera precarietat

En la mateixa línia que Bergada, l’integrant del col·lectiu d’investigació i comunicació Alba Sud Ernest Cañada també considera que el model de free tours és molt nociu per a la ciutat. En les seves investigacions, l’expert ha determinat que els guies han d’entregar entre 1,75 i 3 euros per cada turista a les plataformes. Això fa que, en alguns casos, els guies de visites gratuïtes posin diners de la seva butxaca per pagar les comissions a l’empresa perquè no tenien prou clients en un mateix servei.

Això potencia l’economia submergida, ja que qui es dedica al sector dels free tours intenta eludir els pagaments a les plataformes. “A més, a causa del model de relació laboral establert, el fet de no tenir uns drets laborals bàsics garantits accentua la precarietat”, explica Cañada. I tot acaba passant factura als guies professionals, perquè la seva feina es converteix en una tasca mal pagada.

És per tots aquests motius que Bergada demana la intervenció de les institucions. “Els guies haurien de tenir formació reglada”, considera. “Diem que volem tenir un turisme de qualitat, però per tenir-lo i que no sigui massiu, hem d’oferir un servei que hi estigui a l’altura”, conclou.

WhatsAppEmailXFacebookTelegram