Sanidents

La clínica de Sanidents a Parets del Vallès va tancar al desembre i des de llavors no ha tornat a apujar la persiana. Foto: Olga García

Era l’any 2014 quan Sanidents Vallès S.L. es constituïa com a empresa. Una clínica dental, a càrrec de Mireia Junyent, que s’instal·lava a l’avinguda Pedra del Diable de Parets del Vallès i posteriorment també a Alella, on fa cinc anys obria un altre centre amb el mateix nom.

Des d’aleshores, han estat moltes les persones que han posat la seva boca en mans de Sanidents per a ortodòncies, fundes, implants… Tot plegat fins que al novembre la clínica d’Alella va tancar, derivant tots els seus pacients a la de Parets, que finalment també va abaixar la persiana al desembre. Un fet que hauria deixat diverses persones amb els tractaments, ja pagats, a mitges. Almenys catorze, que són les que s’han posat en contacte amb el Línia per fer públic el cas, aportant rebuts, extractes bancaris, justificants de pagament, pressupostos i, fins i tot, denúncies presentades als Mossos d’Esquadra. Això últim fins a onze, concretament. Uns documents als quals també ha tingut accés aquest diari.

Parlen els pacients

Gloria Llop és una de les afectades pel tancament de Sanidents. “Estava fent quimioteràpia i em va afectar les genives”, explica. De fet, s’estava tractant a Barcelona, però en jubilar-se va decidir anar a Sanidents “perquè ho tenia al costat de casa”, recorda.

Segons detalla la denúncia que ha interposat, “els pagaments fets durant aquest temps” superarien “de llarg els 20.000 euros”. Uns diners que, segons coincideixen tots els testimonis i segons corroboren els justificants de pagament consultats, “sempre” s’haurien pagat “per avançat”, diu Llop. “Però ara m’he quedat tirada, amb el tractament pagat i sense acabar, havent-me de tornar a gastar tots aquests diners en un altre dentista perquè m’acabi la boca i havent de fer front al problema que suposa, per a la nova clínica, no tenir un historial que expliqui què se m’ha fet i què no”, lamenta.

Tot i les queixes i els intents de contactar amb Sanidents i amb Junyent, ni Llop ni cap dels testimonis que han parlat amb el Línia han aconseguit ni explicacions, ni els diners ni els seus historials mèdics. De fet, si es truca al telèfon de la clínica, respon un contestador que diu que el número ja no existeix. “És com si tant ella com tot allò relacionat amb els dos centres hagués desaparegut”, diu Montse Barragán, una altra de les afectades.

“He de tornar-me a gastar el que vaig pagar en un altre dentista que m’acabi la boca”

En el seu cas, va anar a Sanidents per fer-se uns implants, i a banda que hauria pagat 14.000 euros per un tractament inacabat –per la qual cosa també ha posat una denúncia als Mossos–, li haurien fet “mala praxi”, relata. “Em van treure onze peces a la vegada i em van crear una infecció tan gran a la boca que vaig haver d’estar ingressada cinc dies a l’hospital”, assegura Barragán. Igual que Ruth Mestre, una altra de les denunciants, que afirma haver acabat amb la boca plena de talls i amb una dent modificada quatre vegades. “M’ha costat la salut, a banda dels diners”, lamenta.

Uns diners que, de fet, fins a tres denunciants continuarien pagant encara avui. És el cas de Rosa Puertas, que detalla que mensualment ha de fer front al préstec que hauria demanat per poder finançar el tractament d’ortodòncia que hauria quedat a mitges. “Encara em falta més de la meitat per pagar”, lamenta. Com Lourdes Salvador, que diu que també va haver de demanar un crèdit per pagar els 2.100 euros que li hauria costat l’ortodòncia del seu fill. “I ara em trobo que no només m’han deixat tirada, sinó també pagant un préstec que em costa molt assumir”, es queixa.

Més afectats

Els pacients, però, no serien els únics afectats pel tancament de la clínica. Almenys una extreballadora, amb qui ha pogut contactar el Línia, també estaria patint les conseqüències d’aquesta situació. La dentista, que demana mantenir l’anonimat, hauria estat treballant per a Junyent set mesos. “Em va semblar estrany que no hi hagués gaires treballadors i que m’anés pagant tan a poc a poc”, confessa. “Fins que va arribar un moment que em devia 12.000 euros i vaig decidir marxar”, afegeix. De fet, segons relaten els pacients que van estar més temps tractant-se a la clínica, “els dentistes hi duraven pocs mesos”, en paraules de Llop.

Segons explica la mateixa extreballadora, en el seu cas no va presentar denúncia perquè li costava 3.000 euros anar a judici contra Junyent “i ja havia perdut prou diners”. No obstant això, té constància “d’una higienista que té el judici a l’abril i d’un altre metge que ja l’ha fet i l’ha guanyat”, assegura aquesta exempleada.

En el moment en què aquesta dentista va deixar Sanidents, hauria trucat a Salut per donar-se de baixa. “I, per sorpresa meva, em van dir que la clínica d’Alella no tenia els permisos sanitaris i que, per tant, havia estat funcionant cinc anys sense la documentació pertinent”, assegura. Un fet que corrobora un correu al qual ha tingut accés el Línia i on el Departament de Salut comunica a la treballadora que el centre no té codi sanitari.

Un correu de Salut corrobora que una de les clíniques no tenia els permisos sanitaris

Però això no és tot. Junyent també deuria més de 6.000 euros a un laboratori dental que treballava per a Sanidents des de feia anys. Així ho sustenta la denúncia interposada per aquest proveïdor, que també demana mantenir l’anonimat, i el burofax que va enviar a la clínica reclamant aquests diners. “Fins que ens vam adonar que es tractava d’un cas com els que ja havien passat abans a altres clíniques com Dentix o Vitaldent”, diuen des d’aquest laboratori.

De fet, no fa gaire que una de les clíniques de Dentix a Barcelona va tancar en una situació molt similar a la de Sanidents. Ara bé, com que els centres de Junyent no són franquícies que puguin ser absorbides per altres, trobar una solució per als afectats en aquest cas es fa més difícil.

“Pel que ens han dit quan hem anat a posar la denúncia, és pràcticament impossible que ens tornin els diners que hem perdut, perquè Junyent és insolvent i, en cas de tenir diners o propietats, primer cobrarien els extreballadors i els proveïdors, i després els pacients”, explica una de les afectades que, en aquest cas, prefereix que no es publiqui el seu nom.

Davant de tot plegat, el Línia ha fet arribar a l’advocat de Junyent, en dues ocasions, la petició del diari per fer constar la seva versió dels fets en aquest reportatge, un oferiment que s’ha declinat. Sigui com sigui, l’extreballadora que ha parlat amb el Línia assegura que, en un correu que el mateix advocat li hauria enviat, li hauria admès la manca de liquiditat de l’empresa per fer front als pagaments.

Unint forces

Amb tot, tant pacients, com extreballadors com proveïdors s’han unit a través d’un grup de Facebook, on comparteixen les seves experiències amb la clínica i també els seus pensaments i sentiments derivats d’aquesta situació, principalment la ràbia i la impotència que tenen. Se senten “víctimes d’una estafa”, diu Barragán. De fet, aquestes són les tres paraules més repetides per tots els testimonis que han parlat amb el Línia.

CADA VEGADA MÉS HABITUALS

Els fraus al sector dental estan sent cada vegada més habituals, ja que algunes empreses prioritzen els seus interessos econòmics per damunt dels criteris sanitaris i professionals. Per això es recomana no fer pagaments abans de rebre el tractament acordat amb les clíniques.

WhatsAppEmailXFacebookTelegram