Aeroport del Prat

La pandèmia ha deixat el trànsit aeri sota mínims, però AENA i les patronals mantenen la pressió per ampliar l’Aeroport del Prat. Foto: Lluís Sibils / ACN

La batalla està servida. L’ampliació de l’Aeroport del Prat és la gran patata calenta que ha d’afrontar el Delta del Llobregat. Un debat que la pandèmia ha posposat durant un any, mesos en què el trànsit de passatgers i avions ha passat d’arribar al límit a caure dràsticament. I, tot i que la davallada del trànsit aeri també ha portat fins al fons del pou els comptes d’AENA, el seu president, Maurici Lucena, fa setmanes que adverteix que el país ha de triar si vol apostar per ampliar la tercera pista i construir una terminal satèl·lit o deixar passar aquest tren.

A l’exdiputat del PSC l’acompanyen les principals patronals catalanes, Foment del Treball i PIMEC, que reclamen taules de diàleg i pactes institucionals entre les administracions i tots els agents implicats per tirar endavant l’ampliació. De fet, per al 2 de juny hi ha convocat un acte a ESADE on més de 30 entitats i agents econòmics reclamaran l’ampliació.

Lucena aprofita cada cop que parla en públic per recordar que el límit per acceptar o no el pla d’inversions d’AENA per allargar la tercera pista del Prat és a finals d’aquest estiu. Però en un article al digital El Nacional, el fins ara conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, qüestiona aquesta pressa. Calvet remarca la caiguda del trànsit aeri per culpa de la pandèmia i recorda que els experts més optimistes no preveuen una recuperació, si és que s’acaba tornant a la situació prèvia a la Covid-19, fins al 2024. Per això considera que es poden agafar aquests anys de marge per fer un debat més serè “sobre què cal fer amb l’Aeroport del Prat i, per extensió, amb el sistema aeroportuari català”.

De fet, Calvet parla de la “llarga tradició d’opacitat i desconsideració envers les institucions catalanes” que creu que sempre ha mantingut AENA i es qüestiona per què ara la decisió l’han de prendre, i amb tantes presses, la Generalitat i els ajuntaments. Ell mateix conclou que “perquè saben que de la manera en què l’han plantejat” és impossible que les institucions catalanes ho acceptin i així el gestor aeroportuari ampliarà l’Aeroport de Barajas “sense crítiques de discriminació” després que Catalunya rebutgi la inversió.

EUROPA S’HO MIRA
Per altra banda, moltes veus recorden que una ampliació d’aquesta mena necessita el vistiplau de les institucions europees i afegeixen que difícilment ho acceptaran. Més encara si es té en compte que a mitjans de febrer van advertir la Generalitat i l’Estat que no s’havia fet prou per protegir l’espai natural del Delta del Llobregat després de l’anterior ampliació. Llavors, l’Estat es va comprometre a fer determinades compensacions per conservar la fauna i la flora del voltant de l’Aeroport. Però han passat 15 anys, el més calent és a l’aigüera i la Comissió Europea ja ha avisat que, si no s’actua, el cas acabarà als tribunals europeus.

També cal afegir-hi un altre avís que va arribar d’Europa i que advertia de la contaminació que hi havia a la zona del Prat, en gran part provocada per l’Aeroport. Aquests són els arguments que esgrimeixen els defensors de l’entorn natural del Delta, que remarquen que l’ampliació de la pista destruiria els aiguamolls que hi ha a banda i banda de la zona d’enlairament i aterratge.

El nou Govern de la Generalitat haurà d’afrontar aquest debat, que també pot obrir la caixa dels trons als ajuntaments del Delta. Els plens del Prat i Viladecans, on governen PSC i comuns, han votat mocions en contra de l’ampliació, però al ple de Barcelona el PSC va votar a favor d’allargar la tercera pista. A més, AENA és propietat de l’Estat, on governen junts PSOE i Podemos. Una patata calenta que pot acabar provocant un bon mal de panxa a més d’un.

WhatsAppEmailXFacebookTelegram