Bicibús

La Kidical Mass del passat mes de maig és un dels grans moments que destaca el documental del Bicibús. Foto: Carola López/ACN

A la ciutat amb més densitat de vehicles de tot Europa, on els veïns estan exposats a nivells de contaminació acústica i atmosfèrica superiors als màxims recomanats per l’Organització Mundial de la Salut (OMS) i on els embussos de trànsit en hora punta són el pa de cada dia, una corrua d’infants s’obre pas en bicicleta cada divendres, pedalant segurs i alegres cap a l’escola i, en certa manera, cap al futur. És la contraposició de la Barcelona que és davant la Barcelona que podria ser.

Així és com il·lustra el fenomen del bicibús el nou documental d’Otoxo Productions, elaborat per una dotzena d’estudiants, que s’ha presentat aquest dimarts al matí a la Model i que també s’ha projectat aquesta tarda al Centre Cívic Urgell. El protagonitzen les famílies que han fet possible el naixement i el creixement d’aquest moviment que, en poc més d’un any, ja compta amb tretze línies a tota la ciutat i ha aconseguit, sense exagerar, una repercussió global.

Reivindicar un dret

“És pràcticament impossible, com a nen, anar en bicicleta per la ciutat fora del bicibús”, lamenta en el documental un dels pares impulsors de la línia de la Sagrada Família, que reconeix que, malgrat el ferm convenciment que els nens i nenes també tenen dret a circular pels carrils bici, sovint passa por quan hi va amb el seu fill. Comparteix aquest neguit una mare que va patir un atropellament a principis d’any i que des d’aleshores pedala més angoixada. Assegura que l’han arribat a titllar de mala mare per portar el seu fill pel carril bici, però això no l’ha fet dubtar de la necessitat de mantenir la reivindicació del bicibús. De fet, confessa que, arran de l’accident, ha passat de ser ciclista a ser “activista de la bici”.

Tot i l’esperit festiu que es desprèn en cada trajecte de bicibús, els pares i mares que hi ha al darrere no obliden que, en el fons, és una mala notícia que existeixi. “Tant de bo d’aquí a uns anys no sigui necessari”, diu una de les integrants actives de la iniciativa, que desitjaria que en el futur Barcelona comptés amb una infraestructura prou segura per a la circulació dels infants.

Salut física i mental

Des de la perspectiva de la canalla, el bicibús és un autèntic regal. “El que més m’agrada és notar l’airet a la cara”, comenta un dels petits ciclistes al documental. Els seus companys destaquen també l’oportunitat d’anar a l’escola amb els amics, de xerrar i riure plegats i de fer esport. “Arribes a classe més content”, admet un altre nen.

És per valoracions com aquestes que les famílies estan convençudes que, més enllà de reclamar un model de mobilitat sostenible i segura, el bicibús fomenta també la salut física i mental dels seus fills i filles. “Hi ha molta gent que ja no ve només per activisme de la bicicleta, sinó per activisme de la felicitat”, defensen.

En expansió

Si una cosa ha demostrat el bicibús des que va néixer a Sarrià l’abril de 2021 és que no té aturador. En el moment de gravar el documental s’havien desplegat un total de nou línies, però aquest divendres ja es posarà en marxa la tretzena, la del Fort Pienc, que funcionarà cada dues setmanes i s’alternarà amb la de la Sagrada Família. Encara que dugui el nom d’aquest barri de l’Eixample, la línia del Fort Pienc passarà per dos districtes més, Sant Martí i Ciutat Vella, donant servei a tres escoles: Pere Vila, Mireia i Fort Pienc.

A més, també aquesta setmana, la línia de Sant Antoni, una de les primeres que es van engegar i de les més multitudinàries, passarà a fer-se de dilluns a divendres. Rosa Suriñach, de Bicibús Eixample, ha matisat en la presentació del documental que l’objectiu principal continua sent mantenir el component reivindicatiu dels “bicivendres” (és a dir, dels trajectes del bicibús organitzats en divendres). Ha explicat que és el millor dia perquè les famílies es puguin organitzar i que, per tant, és la manera d’aconseguir més participació i visibilitat.

“Aquest component reivindicatiu dels divendres ens tensiona, perquè tenim els mateixos recursos que la resta de la setmana”, ha reconegut, en referència a les patrulles de la Guàrdia Urbana que acompanyen els escolars, el regidor de l’Eixample, Pau Gonzàlez, que malgrat això veu amb molt bons ulls l’auge del bicibús.

El suport de l’Ajuntament es va fer notar també el mes passat amb la celebració de la primera sessió de la taula de mobilitat escolar, que ha de servir per elaborar un protocol conjunt per als bicibusos de tots els districtes. Una de les mesures que es van contemplar en aquesta trobada, tal com han anunciat avui Gonzàlez i Suriñach, és la senyalització de l’inici d’algunes línies de bicibús, com si es tractés d’una parada d’autobús. Les primeres a estrenar aquesta novetat seran les de Sant Antoni i Letamendi.

WhatsAppEmailXFacebookTelegram