soterrament

Sánchez i Marín durant l’acte. Foto: Línia L’H

La ministra de Transports, Raquel Sánchez, ha visitat aquest matí l’Hospitalet per informar sobre els avenços del projecte de soterrament de les vies de les línies de Vilafranca i Vilanova, una reivindicació històrica de la ciutat. No obstant això, Sánchez, que s’uneix a la llista de ministres que passen per la ciutat des de fa dècades per prometre la lluna en un cove en relació amb el cobriment de les línies del tren, ha evitat parlar de terminis d’execució per no “generar frustració”, davant les insistents preguntes dels periodistes. Sí que ha avançat que les obres suposaran una inversió aproximada de 1.000 milions d’euros.

Amb tot, Sánchez ha avançat que l’estudi informatiu del projecte estarà enllestit, previsiblement, a finals d’any. “Mai no s’havia avançat tant”, ha reiterat en unes quantes ocasions la ministra, que ha expressat que entén l’escepticisme amb el qual ha estat rebuda aquesta visita pel veïnat. “Pot fer la sensació que aquesta vegada és una més”, ha reconegut Sánchez, que, tanmateix, ha destacat que el soterrament “ara sí que sí serà una realitat”.

“Que no es quedi en una foto més”

I no era per a menys, atès que abans de començar l’acte, diversos veïns han expressat tant a Sánchez com a l’alcaldessa el seu neguit pels compromisos dels governs estatals dels últims anys que no s’ha materialitzat. Ho ha comentat en el seu discurs Carme Morro, de la plataforma L’Hospitalet Sense Vies, constituïda fa dues dècades per reivindicar una obra necessària per a la ciutat. “Han passat per aquí molts interlocutors”, ha recordat Morro, que ha interpel·lat directament la dirigent. “I l’Hospitalet, per a quan?”. “Ministra, no ens tornin a deixar el projecte al calaix”, ha demanat la portaveu de la plataforma.

En aquesta línia s’ha mogut el president de la Federació d’Associacions de Veïns, Manuel Piñar, que ha estat més contundent. “Últimament, poc podem creure dels qui vinguin a explicar, sigui qui sigui”, ha criticat Piñar, que reclama que l’acte d’avui “no sigui una foto més, una venuda de fum”.

“Electoralista”

De fet, aquesta era la sensació que corria a l’ambient, sobretot pel que fa als partits de l’oposició presents. Sense anar més lluny, el candidat d’ERC a les municipals, Jaume Graells, ha titllat l’acte “d’electoralista”. “Un cop més, i quan s’apropen les eleccions, ens porten al ministre de torn a tornar a prometre de nou el soterrament de les vies”, ha etzibat el republicà, que ha recordat que el novembre ERC va interpel·lar Sánchez a Madrid sobre el soterrament.

soterrament

L’acte ha tingut lloc al parc de la Torrassa. Foto: Línia L’H

En aquella ocasió, la ministra va evitar donar dates d’execució de les obres en una intervenció al Senat en resposta a una pregunta de la senadora d’ERC Adelina Escandell. També va informar que l’estudi informatiu estaria enllestit el 2023, el mateix que ha anunciat avui durant la visita a l’Hospitalet. “No entenem aquesta visita, avui, per no acabar d’anunciar res”, ha conclòs Graells.

“Pel bon camí”

Tanmateix, Sánchez s’ha mostrat aquest matí molt clara i ha assegurat que el projecte va per molt bon camí. “Avui sabem què hem de construir i què pot ser viable”, ha afegit Sánchez. Sobre aquesta qüestió, l’alcaldessa, Núria Marín, ha recordat que amb el soterrament de les vies s’alliberaran 120.000 metres quadrats de superfície per cosir la ciutat. Per fer-ho, l’Ajuntament convocarà un concurs d’idees per triar el millor projecte per als nous terrenys guanyats a les vies. A més, i en la línia de la ministra, Marín ha remarcat que aquesta monumental obra “és un projecte de país” que permetrà “millorar la mobilitat de tota l’àrea metropolitana”.

Per altra banda, Sánchez ha defensat la tasca del govern socialista en relació amb el soterrament de les vies. En aquest sentit, la ministra ha assegurat que va ser a partir del 2018, l’any de l’arribada de Pedro Sánchez a la Moncloa, quan el projecte per cobrir les línies del tren a la ciutat va agafar volada. No ha fet esment, tanmateix, al ministre Íñigo de la Serna, del PP, que va visitar la ciutat el febrer del 2018 per, un cop més, informar sobre els detalls d’un projecte de soterrament. Sense donar noms, Sánchez ha titllat l’anterior executiu popular “d’irresponsable” per la situació “d’abandó” que, a parer seu, va deixar a Catalunya.A l’acte també han estat presents el subdelegat del Govern a Barcelona, Carles Prieto, i la presidenta d’Adif i Adif AV, María Luisa Domínguez, que han donat més detalls tècnics de l’obra.

La problemàtica del parc

L’acte d’avui ha tingut lloc a l’entrada del parc de la Torrassa del carrer Transformador amb Llançà, que oferia unes vistes úniques per entendre el perquè de la necessitat de cobrir les vies del tren que esquincen la ciutat. Sobre aquest tema, Morro ha recordat que amb el soterrament es podrà acabar la segona fase de la millora del parc de la Torrassa, una altra reivindicació del veïnat, que en més d’una ocasió ha criticat que el parc no compta amb les condicions necessàries. Sense anar més lluny, per celebrar l’acte l’Ajuntament ha instal·lat unes tanques al límit de l’esvoranc que hi ha en aquella entrada del parc, per evitar ensurts.

WhatsAppEmailXFacebookTelegram