faM

‘faM’ és l’espectacle de la 27a edició del festival Circ d’Hivern de l’Ateneu Popular 9 Barris. Foto: Marta Garcia/Ateneu Popular 9 Barris

La lluita veïnal sempre ha estat -i és- una eina clau per la millora de les condicions de la classe treballadora. Quan pensem en victòries nascudes de l’organització comunitària és probable que pensem en combatre els desnonaments, sobretot en el context actual, en l’arribada de nous equipaments als barris o en evitar que projectes que els veïns i veïnes consideren perjudicials no arribin a fer-se mai. Però on potser no caiem és que, arran d’una ocupació d’una fàbrica, gairebé 30 anys després s’hagi consolidat un espectacle de circ com un dels més reconeguts de Barcelona.

Origen de la protesta

El naixement de l’Ateneu Popular 9 Barris és un dels més interessants de la ciutat. I és que va néixer a partir de l’ocupació veïnal l’any 1977 d’una fàbrica d’asfalt que es va construir entre els barris de Roquetes i Trinitat Nova. Un dels tècnics de creació artística de l’Ateneu, en Javier Casado, explica que el veïnat va decidir fer aquesta acció quan van veure que la planta d’asfaltació la tenien a davant de casa seva perjudicant “les vistes i la vida als barris”. A partir d’aquí, la comunitat va decidir començar a fer cultura a la fàbrica, fet que es va rubricar amb la creació definitiva de l’Ateneu.

Amb la decisió ferma d’apostar per un projecte que contribueixi a la transformació social, l’espai es comença utilitzant com a sala per reunir-se i plantejar projectes. És en aquest punt quan, tal com declara Casado, connecten amb artistes del món del circ i del teatre. I és que la fàbrica era molt gran i amb un sostre molt alt, fet que les companyies de teatre aprofitaven per assajar. Però la qüestió de tenir un sostre tan alt va ser el que va cridar l’atenció del món del circ per poder fer els assajos amb trapezis i tot el que necessitava gran alçada.

Vinculació amb el circ

És gràcies a aquest fet que el vincle circ-ateneu neix tan d’hora i s’acaba convertint en un eix vertebrador del projecte.

Així doncs, a principis de la dècada dels noranta, l’espai ja estava adaptat com a teatre i pensat també per a fer-hi circ. De fet, els primers tallers d’aquesta modalitat artística ja es van començar a fer el 1984. Però no és fins una dècada més tard que neix la idea de fer el festival del Circ d’Hivern que coneixem avui.

I és que una companyia de teatre de carrer, curiosament, va ser la que va fer la primera proposta de fer el Circ d’Hivern, explica Berta Núñez, de l’Avalot Teatre, en unes declaracions fetes al canal de Youtbe de l’Ateneu. La resposta de l’Ateneu i de tothom qui en formava part va ser positiva i es va decidir apostar per aquest espectacle per Nadal, que s’acaba materialitzant quan el 1996 es fa el primer Circ d’Hivern sota el nom d’‘Esplèndid’. Casado afirma que va ser tot un èxit i es va decidir que des de llavors es fes cada any.

Actualitat

El 22 de gener, 27 anys després, s’acabava la 27a edició de l’espectacle, que enguany es titulava ‘faM’ i que ha estat dirigit per Karl Stets, artista danès que fa més de 20 anys que és a Barcelona i que està vinculat amb l’Ateneu.

Així doncs, la confecció del festival, segons afirma Casado, ha anat canviant la seva manera de funcionar. Abans agafaven l’espectacle que els presentaven diferents companyies de circ i escollien, mentre que actualment hi ha una comissió que fa encàrrecs directes a directors per poder tenir un espectacle inèdit cada any: “Fem una mena d’entrevista de feina a diferents direccions i en funció de cap a on volem que tiri el circ, el donem a un director en concret”.