b40-abrera

Les autoritats locals acompanyen el ministre Puente durant la inauguració del tram. Foto: Albert Segura/ACN

El tram de la carretera B-40 que connecta Olesa amb Viladecavalls (Vallès Occidental) ja està operatiu i aquest divendres al migdia començaran a circular-hi els primers vehicles. El ministre de Transports, Óscar Puente, ha inaugurat la via, que entra en funcionament després de 17 anys d’obres. Té un traçat de sis quilòmetres i tres carrils per sentit. Puente també ha anunciat l’acord amb la Generalitat pel conveni que permetrà donar continuïtat a la carretera des de Terrassa fins a Sabadell, amb la previsió de poder-lo signar aviat. No s’ha atrevit a fixar terminis per iniciar l’obra, posant èmfasi en el fet que cal trobar l’encaix entre una via d’alta capacitat i un model de ronda urbana.

El Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible ha invertit un total de 293 milions d’euros per acabar aquest projecte entre Olesa de Montserrat i Viladecavalls, comptant amb expropiacions i sistemes de control i vigilància. Es completa, així, un període de 17 anys de treballs. Puente, tanmateix, ha lamentat l’absència de la consellera de Territori de la Generalitat, Ester Capella. “Hem trobat a faltar la consellera, crec que era una notícia important per al territori”, ha assenyalat el ministre, tot destacant que espera que no es posin pals a les rodes per desenvolupar el projecte per continuar la B-40.

Connectar dos motors econòmics

“Era necessari connectar dues comarques com el Vallès Occidental i el Baix Llobregat, que són el motor industrial de Catalunya, amb una carretera per on estimem que hi passaran uns 43.000 vehicles diaris, amb un 20% de tràfic pesat”, ha detallat el ministre Puente. Això, ha dit, suposarà una reducció d’emissions de diòxid de carboni de 28.000 tones en el primer any, donat que escurçarà temps de recorreguts. “Per anar de Sabadell al Bruc es retallarà en 13 quilòmetres i en 10 minuts el trajecte”, ha afegit.

Al llarg de la seva història, els treballs han patit nombrosos endarreriments, alguns provocats per crisis econòmiques que han suposat posposar actuacions necessàries. El més accentuat, però, va ser el 2019, després de detectar lliscaments en l’obra derivats d’uns forts aiguats, i que van suposar un nou endarreriment.

Després d’investigar diverses alternatives, es va optar per crear tres viaductes per salvar les complicacions que presentava el terreny, i reforçar diferents punts amb murs de contenció de formigó amb tirants d’acer. No seria fins al 2022 que es reprendria la construcció de la via.

El territori, satisfet

Jesús Naharro, batlle d’Abrera, va declarar fa uns dies que “la posada en marxa d’aquesta infraestructura és molt important i estratègica, reclamada des de fa molt de temps”.

Per la seva banda, Jordi Parent, alcalde d’Olesa de Montserrat va explicar dies abans de la inauguració que “fa molt temps” que esperen aquesta obertura que unirà les dues comarques. “A banda de la millora de la mobilitat que representa per als veïns, per a la indústria és una molt bona notícia”, va afegir.

Amb tot, un dels punts més característics d’aquest tram és el túnel que uneix el Montserratí amb el Vallès Occidental, i que està ubicat en el terme municipal d’Abrera. De fet, és gràcies a aquest túnel que la connexió entre les dues comarques es podrà fer amb menys temps.

A petició de l’Ajuntament d’Abrera, el túnel de la B-40 ha rebut el nom de Voltrera. Des del consistori expliquen que així volen donar “una major visibilitat” a la seva història, fent servir un antic topònim medieval de la zona per on s’ha construït aquesta autovia.

WhatsAppEmailXFacebookTelegram