Cotxes

L’Ajuntament de Barcelona ha anunciat una “cadena de recursos” contra la sentència que anul·la la ZBE i recorda que segueix en vigor. Foto: ACN

La Zona de Baixes Emissions (ZBE), la restricció de circulació de vehicles antics contaminants, continua aixecant polseguera. Barcelona, que l’aplica des del 2020, juntament amb altres municipis metropolitans, veia aquest dilluns com el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) anul·lava la ZBE. Però l’Ajuntament de la capital catalana i la Generalitat han unit forces aquest dimecres per reivindicar-ne la vigència.

El consistori barceloní ha anunciat una “cadena de recursos” contra la sentència, començant per un recurs de cassació al Tribunal Suprem (TS). “La ZBE és vigent i la defensarem”, ha afirmat la tinenta d’alcaldia d’Ecologia i Mobilitat, Janet Sanz, insistint que la normativa continua en vigor i, per tant, també les sancions. “Ni Barcelona, ni els ajuntaments metropolitans ni els veïns dels municipis es quedaran sense ZBE”, ha recalcat.

El cas de Barcelona “genera preocupació”, segons Sanz, a altres municipis pendents d’implantar la seva pròpia Zona de Baixes Emissions, però alguns ja han dit que estan totalment convençuts a aplicar aquesta mesura i continuaran treballant per fer-ho.

El Govern manté la intenció d’estendre les ZBE a tots els municipis de més de 20.000 habitants el 2025

S’han pronunciat en la mateixa línia científics de l’Institut de Salut Global de Barcelona (ISGlobal), defensant que la ZBE és una mesura “necessària” per reduir la contaminació de l’aire a l’àrea metropolitana i protegir la salut. Adverteixen que és una “emergència de salut planetària” i recorden que les ZBE són una “mesura comuna” a les ciutats europees.

Per la seva banda, i també en la mateixa direcció, la portaveu del Govern, Patrícia Plaja, ha assegurat que es mantenen les intencions manifestades a la Cimera per la Qualitat de l’Aire de la setmana passada d’estendre les ZBE a tots els municipis de Catalunya de més de 20.000 habitants el 2025.

Segons la llei estatal, els municipis de més de 50.000 habitants i els de més de 20.000 amb nivells alts d’emissions ja estaven obligats a aplicar-ho, però el nou document inclou els de més de 20.000 habitants amb cotes baixes de contaminació. La implementació de les ZBE –que fins ara només existia a l’àrea metropolitana de Barcelona– serà gradual: el 2023 i el 2024 s’establirà l’àmbit d’aplicació i el 2025 s’aplicarà de forma efectiva. Quins serien, doncs, els 67 municipis amb restriccions de circulació de vehicles antics el 2025?

Els 67 municipis

  • Amposta
  • Badalona
  • Banyoles
  • Barberà del Vallès
  • Barcelona
  • Blanes
  • Calafell
  • Cambrils
  • Castellar del Vallès
  • Castelldefels
  • Cerdanyola del Vallès
  • Cornellà de Llobregat
  • El Masnou
  • El Prat de Llobregat
  • El Vendrell
  • Esparreguera
  • Esplugues de Llobregat
  • Figueres
  • Gavà
  • Girona
  • Granollers
  • Igualada
  • L’Hospitalet de Llobregat
  • Les Franqueses del Vallès
  • Lleida
  • Lloret de Mar
  • Manlleu
  • Manresa
  • Martorell
  • Mataró
  • Molins de Rei
  • Mollet del Vallès
  • Montcada i Reixac
  • Olesa de Montserrat
  • Olot
  • Palafrugell
  • Pineda de Mar
  • Premià de Mar
  • Reus
  • Ripollet
  • Rubí
  • Sabadell
  • Salou
  • Salt
  • Sant Adrià de Besòs
  • Sant Andreu de la Barca
  • Sant Boi de Llobregat
  • Sant Cugat del Vallès
  • Sant Feliu de Guíxols
  • Sant Feliu de Llobregat
  • Sant Joan Despí
  • Sant Pere de Ribes
  • Sant Quirze del Vallès
  • Sant Vicenç dels Horts
  • Santa Coloma de Gramenet
  • Santa Perpètua de Mogoda
  • Sitges
  • Tarragona
  • Terrassa
  • Tortosa
  • Valls
  • Vic
  • Vila-seca
  • Viladecans
  • Vilafranca del Penedès
  • Vilanova i la Geltrú
  • Vilassar de Mar
WhatsAppEmailXFacebookTelegram