ZBE Barcelona

La sentència, que es pot recórrer, diu que l’ordenança no estava prou motivada. Foto: Miquel Codolar/ACN

El Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) ha anul·lat l’ordenança de la Zona de Baixes Emissions de Barcelona que prohibeix als vehicles més antics entrar al perímetre delimitat per les dues Rondes per tal de reduir la pol·lució atmosfèrica. Des de principis del 2020, els vehicles sense cap etiqueta ambiental de la DGT no podien entrar a la ZBE de la capital catalana, però la pandèmia de covid va posposar les sancions fins a finals del 2020.

La sentència, que es pot recórrer, considera que l’ordenança municipal es va aprovar el desembre del 2019 amb deficiències en la seva elaboració, falta d’informes determinants i un excés en l’àmbit geogràfic d’aplicació i en el tipus de vehicles exclosos, entre d’altres. Admet que la Unió Europea ha denunciat la qualitat de l’aire de Barcelona i no posa en qüestió que l’Ajuntament hi intervingui, sinó que les mesures proposades siguin proporcionades.

La decisió del TSJC, que dona la raó a la Plataforma d’afectats per les restriccions circulatòries, l’Associació de famílies nombroses de Catalunya i els gremis de tallers de reparació de vehicles i de transportistes, ha tingut dos vots particulars concurrents, és a dir que estan a favor de la decisió però amb arguments diferents.

Sigui com sigui, per ara les restriccions es continuaran aplicant perquè cap dels demandants ha sol·licitat que l’anul·lació entri en vigor de manera immediata. El TSJC està a l’espera de rebre el recurs de l’Ajuntament i serà en cassació quan resoldrà definitivament el litigi, segons ha detallat La Vanguardia.

Sistema “rígid”

En l’expedient administratiu, diuen els magistrats, “no es fa una anàlisi suficient de les alternatives, ni de les conseqüències econòmiques, socials i sobre el mercat i la competència que produeixen les mesures ni s’avaluen prou els costos i beneficis que implica el projecte de disposició per als seus destinataris, així com les càrregues administratives que suposa”.

A més, consideren que hi ha “vicis substancials en l’elaboració de la norma”, sobretot pel que fa a les memòries i informes utilitzats, basats en dades no actualitzades, cosa que obliga a anul·lar-la. De fet, els magistrats creuen que la normativa no compleix els principis d’idoneïtat, necessitat i proporcionalitat.

En concret, la sentència considera que el distintiu ambiental de la DGT per descartar els vehicles que poden circular per dins de la ZBE és un sistema “rígid” i no permet un “sistema alternatiu perquè els vehicles obtinguin o progressin en el distintiu ambiental”. Així, els vehicles sense distintiu han de ser renovats, cosa que està subjecta a la capacitat econòmica del seu propietari, sigui una persona o una empresa, diu l’escrit.

En aquest sentit, considera que l’ordenança no valora prou les conseqüències econòmiques de la regulació ni possibles mesures alternatives o menys restrictives. A més, creu que les moratòries i autoritzacions puntuals, deu a l’any, no estan prou justificades.

WhatsAppEmailXFacebookTelegram