Zona de Baixes Emissions

L’ASPB indica que la Zona de Baixes Emissions ha reduït més d’un 40% els vehicles sense etiquetar. Foto: Aina Martí/ACN

A principis del mes de juny, l’Agència de Salut Pública de Barcelona (ASPB) valorava l’impacte que les sancions en l’anomenada Zona de Baixes Emissions Rondes BCN havien tingut en la contaminació metropolitana. Era la primera anàlisi científica que es feia sobre la mesura.

En l’informe, l’ASPB assenyalava que “en comparació amb els anys anteriors (2015-2019), el 2020 ha tingut uns nivells de NO2 més baixos que els habituals per les dràstiques reduccions de mobilitat per la pandèmia de la Covid-19, tant a l’àrea de la ZBE com també a les ciutats catalanes més allunyades que s’han utilitzat com a zones control”.

D’aquesta manera, l’agència determinava que no es podia saber si la baixada de gasos contaminants era responsabilitat de la mesura duta a terme per l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB). Al mateix temps, l’informe afirmava que quan es va recuperar l’activitat els mesos de setembre i octubre “les dades no indiquen un canvi apreciable en el nivell de l’NO2 a l’aire”.

Pot ser un èxit una mesura de la qual no se’ns coneixen veritablement els resultats? La mateixa ASPB afirmava que no es podia saber si la mesura funcionava, ja que calien “dades a més llarg termini per poder analitzar la influència de la ZBE sobre la qualitat de l’aire”.

“Caldrà més temps per tenir una veritable radiografia que no estigui influenciada per la Covid-19 per conèixer l’impacte real de la ZBE Rondes BCN”, afegia l’ASPB.

TRIOMFALISME?
És per tot això que resulta sorprenent que dues setmanes després l’AMB hagi fet una valoració pública de les conclusions de l’informe tan benèvola i clarament triomfalista com la duta a terme aquest dilluns. L’ens supramunicipal considera “molt favorables” les conclusions del document i creu que la ZBE Rondes de BCN suposa un “èxit” i un “bon camí”.

Sigui com sigui, tot i les paraules en positiu, el mateix Antoni Poveda, vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’AMB, assenyala que “els efectes de la Covid-19 i la situació meteorològica del darrer trimestre del 2020 han dificultat poder avaluar de manera desagregada l’efecte de la ZBE Rondes BCN en la qualitat de l’aire”.

En gran part, quan l’AMB treu pit es refereix només a un dels objectius de la ZBE Rondes BCN: evitar la circulació dels vehicles que no tenen distintiu ambiental de la DGT. En aquest apartat, la mesura sí que ha estat fructífera i s’ha aconseguit reduir més d’un 40%, fins al desembre del 2020, els vehicles sense etiqueta ambiental i un 1% els vehicles més contaminants que circulaven per la zona de baixes emissions de la metròpoli.

WhatsAppEmailXFacebookTelegram