Dones transport

Al bus és el transport on més dones hi ha en comparació als homes. Foto: Ajuntament de Barcelona

Quantes dones i quants homes viatgen en autobús? Qui agafa més el metro? Aquestes són algunes de les dades que ha revelat un estudi fet per TMB en el qual es confirma que els transports públics tenen més usuàries que no pas usuaris. D’aquesta manera, TMB assegura que el perfil general dels viatgers és majoritàriament dona, resident a Barcelona, de fins a 45 anys, que ha cursat estudis secundaris i és treballadora en actiu.

L’estudi, a més, assenyala que “els percentatges d’usuaris classificats per gènere varien lleugerament depenent del mitjà de transport escollit i mentre als autobusos, un 68% del passatge són dones, al metro, les dones representen un 60% del total”.

Així mateix, aquestes dades aportades per TMB no són les úniques que mostren la feminització dels transports públics. Segons l’Enquesta de Mobilitat en Dia Feiner, el 18% de les dones opten pel transport públic per a la totalitat dels seus desplaçaments mentre que en el cas dels homes la xifra baixa fins a l’11%. Alhora, els desplaçaments de les dones estan més relacionats amb les tasques associades a la unitat familiar, mentre que en el cas dels homes la mobilitat té més relació amb l’àmbit laboral. “El 26,5% dels desplaçaments de les dones són per raons de mobilitat personal ineludible com compres quotidianes, acompanyament de familiars, gestions personals o metges, mentre que en el cas dels homes, aquesta causa de mobilitat cau al 21%”, assenyalen des de l’empresa de transports.

Dones treballant als transports públics

Les dones no només tenen presència en els desplaçaments en transport públic. En la darrera dècada, TMB ha apostat per augmentar el nombre de dones a la seva plantilla. “Gairebé s’han duplicat, passant de les 290 de 2014 a les 525 que hi treballen actualment”, indiquen des de l’empresa municipal. “En el cas de metro, històricament ha estat més paritari i en la darrera dècada el creixement del nombre de dones ha estat menys pronunciat”, afegeixen. D’aquesta manera, el febrer passat de la plantilla formada per 8.922 persones, 6.920 són homes (78%) i 2.002 són dones (22%).

En aquest sentit, coincidint amb el Dia de la Dona la presidenta de TMB, Laia Bonet, ha reivindicat “la necessitat de continuar impulsant el talent femení, seguint en la línia dels darrers anys” i ha fet èmfasi en les xifres de la plantilla de l’empresa. “Encara no estem en una situació òptima, però sí en el bon camí”, ha assegurat.

La cara més fosca

Si bé els transports públics són un àmbit feminitzat i s’estan fent esforços perquè les plantilles cada vegada tinguin més dones, hi ha un trist problema que encara no està solucionat del tot: les situacions d’assetjament al metro o a l’autobús.

És per això que TMB afirma que té “el ferm compromís amb la lluita contra l’assetjament sexual i la millora dels espais de la xarxa de transport de TMB com a espais segurs”. Així, la xarxa de metro disposa de 3.270 càmeres dins dels trens, amb la previsió que tots en tinguin l’any 2025, a més de les 5.576 càmeres en instal·lacions fixes a la xarxa. D’altra banda, actualment, s’està impulsant la instal·lació d’enllumenat LED, perquè es dobli “la mitjana de nivells lumínics actuals”.

Pel que fa a la xarxa d’autobusos, TMB ja ha completat la instal·lació del sistema de videovigilància a la flota amb més de 4.500 càmeres operatives en 1.027 vehicles.

WhatsAppEmailXFacebookTelegram