Pont del Petroli

El Pont del Petroli, malmès pel temporal Gloria. Foto: Albert Segura/ACN

El gener del 2020 el temporal Gloria colpejava amb força el litoral badaloní, provocant diversos danys en les infraestructures costaneres. El Pont del Petroli, un dels símbols més destacats de la ciutat, va quedar partit en dos després de patir grans danys a la plataforma final de l’estructura. Quatre anys més tard, i després del pas de diferents governs municipals, l’estat del pont és el mateix. Badalona continua amb un dels seus punts de referència tancat al públic i destrossat. I tot apunta que el 2024 tampoc serà l’any de la reparació.

Inestabilitat política i sanitària

Els canvis de govern durant aquests quatre anys i l’arribada de la covid han esdevingut grans esculls perquè el Pont del Petroli recuperés l’aspecte que tenia abans del temporal. L’any 2020, Xavier García Albiol arribava a l’Ajuntament després del govern del socialista Àlex Pastor. El 2021 el popular va encarregar un informe a la UPC per analitzar de quina manera es podria refer el pont perquè fos més resilient als temporals.

A final d’aquell any, però, una moció de censura a Albiol va propiciar un canvi de govern, encapçalat per Rubén Guijarro, del PSC, juntament amb Comuns, ERC i Junts, a més del suport de Guanyem perquè es produís la investidura. Aquest govern municipal va iniciar un procés participatiu perquè la ciutadania escollís entre dos models per reconstruir el pont, un de circular i un altre de quadrat.

Un procés en el qual van participar 6.011 persones i que va tenir com a guanyador, amb el 65% dels vots, el model circular. La votació va ser criticada especialment pel Partit Popular, ja que va considerar que un procés participatiu amb els vots del “3% de la població” no era rigorós. Albiol, en tornar a l’alcaldia l’any passat, va estudiar la possibilitat de no fer l’estructura circular. Tot i això, va decidir mantenir el projecte perquè era “el que més garantia la resistència als temporals”

Nou retard en les obres: apunten el 2025

L’anterior govern de Rubén Guijarro va fixar la data d’inici de les obres a l’estiu del 2023. Un termini que, segons Albiol, era inviable perquè faltaven procediments per fer. El passat mes d’octubre el batlle badaloní va augurar l’inici de les obres per abans de l’estiu del 2024, una previsió que, tenint en compte els tràmits pendents, no es complirà.

El regidor Daniel Gràcia ha declarat a El Peródico que depenen de la burocràcia per poder començar les obres i que no poden garantir que arrenquin aquest 2024. Segons ha explicat, la reforma només es pot fer en la “finestra” temporal entre l’abril i l’octubre, ja que són els mesos de bon temps. “Si podem executar l’obra aquest 2024, serà una gran notícia, però si ens allarguem molt en aquesta ‘finestra’, haurem d’esperar al 2025”, ha assegurat Gràcia.

De moment, Gràcia ha detallat el full de ruta a seguir dels pròxims mesos. En primer lloc, al febrer està prevista la reunió amb el ministeri per renovar la concessió administrativa, actualment caducada. Un pas necessari perquè el consistori pugui licitar les obres. Posteriorment, al març s’hauria de fer l’adjudicació dels informes necessaris per a fer les obres. Es tracta d’estudis sobre aspectes a tenir en compte a l’hora de fer la reconstrucció com, per exemple, les dinàmiques del litoral. Serà llavors quan, un cop fets aquests tràmits, l’Àrea Metropolitana de Barcelona podrà aprovar definitivament el projecte de l’obra.

El PSC, crític amb les “excuses” de la burocràcia

El líder del PSC de Badalona, Fernando Carrera, s’ha mostrat crític amb les paraules de Gràcia. Considera que el govern municipal “no es pot excusar, una vegada més, en les traves burocràtiques” i ha demanat que prioritzin la remodelació d’aquest símbol de la ciutat.

WhatsAppEmailXFacebookTelegram