rambla Solanes

La zona de la rambla Solanes és l’epicentre del projecte. Foto: Línia

El Canal de la Infanta va ser una infraestructura sense la qual no es podria entendre el desenvolupament agrícola del Baix llobregat. El seu traçat, a més, unia diversos municipis que havien crescut a redós de l’aigua que transportava. La industrialització i el creixement demogràfic del segle XX, però, van convertir-lo en residual.

Ara, l’Ajuntament de Cornellà vol recuperar l’esperit d’aquell canal per reordenar la zona que delimiten les vies del tren i la seva confluència amb la Ronda de Dalt, al voltant del polígon Solanes i el parc de Can Mercader. A més, es pretén millorar la connexió amb l’Hospitalet i “donar continuïtat” a l’Àrea Residencial Especial (ARE) de la Remunta de la ciutat veïna. Així ho va explicar el tinent d’alcaldia Antonio Martínez Flor al Ple del febrer, on es va aprovar una modificació del Pla General Metropolità (PGM) per la “reordenació d’un espai ara percebut com a residual”, segons resa la documentació del projecte urbà.

Es tracta d’una zona de prop de 100.000 metres quadrats situat al nord-est de Cornellà i que fa frontera amb l’Hospitalet. De fet, és molt transitada pels veïns de la ciutat veïna, que la travessar per gaudir del parc de Can Mercader. Així i tot, es tracta d’una zona poc desenvolupada urbanísticament, amb molts solars sense ús i alguns racons ocupats per horts improvisats. “És un lloc clau per aconseguir resoldre les comunicacions dintre del municipi i amb el municipi veí”, es reconeix al projecte.

Previsió d’habitatges

A més de resoldre qüestions relacionades amb la connectivitat entre ciutats, l’Ajuntament de Cornellà ha anunciat que també vol fer habitatges en aquest espai.

En aquest sentit, Martínez Flor va explicar que tenien previst ubicar-hi promocions d’habitatges que fossin la continuïtat de l’ARE de la Remunta. Tal com va dir al Ple, l’Ajuntament vol fer-hi 15.000 metres quadrats d’habitatge lliure –uns 160 pisos– i 10.000 metres quadrats més de protegit. També hi ha previstos equipaments que “promoguin l’activitat social”, segons va afegir el polític.

Per altra banda, aquest projecte contempla la creació d’un eix verd que uneixi els centres de Cornellà i l’Hospitalet a través de l’antic traçat del Canal de la Infanta. Sense anar més lluny, hi ha 11.600 metres quadrats de zones verdes plantejats. En aquesta línia, s’habilitaran itineraris de mobilitat sostenible que facilitin a les bicicletes i als vianants el trànsit i l’accés a les estacions de rodalies de Cornellà i de l’Hospitalet, que quedarien unides d’aquesta manera, i a la possible reobertura de l’estació de Sant Ildefons, ubicada a dalt de tot del parc de Can Mercader, els accessos al qual també es millorarien.

La modificació per fer possible tot aquest planejament va tirar endavant amb els vots del PSC, comuns i el regidor no adscrit, Pedro Millán. L’altra regidora no adscrita, Elisabet Petit, es va abstenir, així com Podemos. La seva portaveu, Mari Carmen López, posa en dubte la necessitat de “construir sense fi” en un municipi “amb poca extensió” i un nombre “elevadíssim” de veïns per metre quadrat.

Per la seva banda, Raquel Albiol, portaveu d’ERC, va mostrar-se favorable a transformar aquesta zona, però va avisar que la solució no és fer blocs de pisos de 10 i 16 plantes que provoquen “un impacte visual important”. “No hem de pensar només a construir habitatges, sinó en com queden integrats a l’entorn. No és el nostre model”, va expressar.

WhatsAppEmailXFacebookTelegram