Mòbils amb plànol transport Barcelona

Rodalies i TRAM ja el tenen aplicat i aviat ho faran TMB i FGC. Foto: ATM

L’Autoritat del Transport Metropolità ha redissenyat el plànol ferroviari de l’àrea de Barcelona, millorant-ne el disseny i modificant-ne l’estructura per adaptar-lo a les pròximes incorporacions de parades i línies, que ampliaran l’oferta global de transport públic. Precisament la unió dels trams sud i nord de les línies L9 i L10, la projecció del perllongament de les línies L1, L3 i L8 o la unió del tramvia per la Diagonal han estat els detonants per dur a terme el nou plànol. Tot i això, les futures estacions encara no es mostraran al nou plànol, fins que aquestes estiguin plenament operatives i en servei.

Aquest nou plànol ja és una realitat a la xarxa de Rodalies i del TRAM i, pròximament, s’actualitzarà a TMB i FGC. D’aquesta manera, tots els accessos, vestíbuls i andanes d’aquests operadors exposaran aquest nou disseny global més complet, que incorpora les sis corones tarifàries, deixant de mostrar en algun dels casos el mapa reduït de la primera corona de Barcelona.

Aquesta nova versió ha estat redissenyada de la mà dels quatre operadors ferroviaris i ha comptat amb l’assessorament del dissenyador i arquitecte Jug Cerovic. El nou plànol incorpora diferents millores en el seu disseny, seguint els criteris de simplicitat, usabilitat i accessibilitat. A fi d’afavorir-ne la comprensió, s’ha reduït el grau d’informació d’algunes línies, allunyant-lo una mica de la cartografia real i simplificant-ne en els traçats. Això ha repercutit en una millor convivència entre línies i, per tant, en una millora cognitiva en la lectura.

Un traç diferent per a cada transport

Sovint, la gran quantitat de línies a la primera corona tarifària pot arribar a dificultar la correcta distinció entre operadors, ja sigui per l’estreta convivència dels quatre serveis ferroviaris en un espai reduït o per la semblança entre alguns colors de línia. Per tal de trobar-hi una solució, s’ha assignat un traç diferent per a cada mode de transport, a fi de simplificar-ne la lectura i reduir-ne el grau de confusió.

  • El servei de metro queda representat amb un traç sòlid.
  • El tramvia utilitza un traç doble que el fa únic i identificable a simple vista.
  • En el cas del servei de Rodalies (Renfe i FGC), els seus traços perden protagonisme quan són a la primera corona per tal de no generar confusió amb el servei de metro. En sortir d’aquesta zona, augmenten de gruix guanyant notorietat.

Per consegüent, els identificadors de parades també prenen estils propis segons cada servei. Per destacar les estacions que suposen un inici o final de línia,  s’ha aplicat un caixetí al nom de l’estació per donar-hi la importància que mereix, acompanyat del pictograma de la línia que correspon i els serveis de correspondència.

També com a novetat, l’ATM ha estrenat una versió digitalitzada i interactiva del plànol ferroviari de la xarxa, inclosa una versió responsive per a mòbil. Aquesta adaptació està actualment disponible al web de l’ATM i és accessible a través d’un codi QR en el mateix visual que estan incorporant els operadors. Els usuaris i usàries que el consultin podran clicar sobre les estacions i trobar ràpidament informació d’aquestes, com per exemple si són accessibles o bé quines línies i operadors hi conflueixen.

Navega pel plànol des del teu mòbil
WhatsAppEmailXFacebookTelegram