Pintura soroll aeroport Prat

El benestar del veïnat de Gavà Mar, amenaçat pel soroll. Foto: Roger Jiménez

“Operativament inviable, socialment incomprensible i mediambientalment inadmissible”. D’aquesta manera expressa el seu enuig i astorament la junta de l’Associació de Veïns de Gavà Mar per la proposta del Govern per augmentar la capacitat de l’aeroport durant l’estiu sense haver de recórrer al controvertit allargament de la tercera pista. Amb aquest acord, el Govern preveu augmentar els mesos de juliol i agost la capacitat actual dels 78 vols per hora als 90, el màxim previst en la declaració d’impacte ambiental de l’aeroport.

En concret, la mesura aprovada contempla que les dues pistes paral·leles funcionin de forma independent, acollint tant aterratges com enlairaments, quatre hores al dia en els mesos de juliol i agost, operativa que un treballador de l’aeroport del Prat resident a Gavà Mar considera “tècnicament inviable”, perquè “podria acabar provocant un col·lapse a les pistes”, diu al diari Línia. De fet, l’AV Gavà Mar ja ha elaborat un informe tècnic que ha presentat al Parlament. I és que aquesta proposta generaria un augment del soroll dels avions a la comarca, una autèntica línia vermella per al delta del Llobregat.

Pacte social i trencat

“Aquest acord unilateral no compta amb el consens social ni polític i, a més, trenca amb el pacte aprovat l’any 2015 de mantenir l’operativa de pistes segregades -una per als enlairaments i l’altra per als aterraments- per minimitzar els efectes de contaminació acústica”, denuncien els veïns de Gavà Mar en una entrevista concedida a Línia, al mateix temps que anuncien la intenció de convocar protestes i arribar als tribunals si finalment tira endavant la mesura del Govern. “Ja ho vam fer un cop”, -en referència a la querella per un delicte contra el medi ambient a Aena per l’obertura de la tercera pista, l’any 2004-, “i ara també estem disposats”, avisen.

Malgrat això, el Govern considera que la iniciativa és “coherent amb els grans consensos que hi ha a Catalunya” al voltant de l’aeroport perquè, entre altres, “millora la connectivitat global” i permet “preservar” els espais naturals, alhora que fomenta un “nou model de governança”.

Pel que fa al soroll, la Generalitat planteja que els 262 milions que costaria ampliar la tercera pista es dediquin a insonoritzar els habitatges dels veïns de Gavà i Castelldefels. I és que el nombre d’habitatges afectats pel canvi que proposa la Generalitat passarien dels 829 actuals als 1.600, el doble. Només a Gavà Mar hi ha 8.000 veïns censats.

Rebuig a la comarca

La proposta té l’oposició de l’alcalde del Prat, Lluís Mijoler i l’alcaldessa de Gavà, Gemma Badia, que titlla la idea de l’executiu català de “despropòsit”. “Tot i l’afectació, la Generalitat s’aventura a fer aquestes propostes”, retreu Badia. Mijoler, per la seva banda, critica que la mesura sobre l’operativa de pistes de l’aeroport arriba poc abans de les eleccions al Parlament, quan “no és moment de jugar-se als daus el futur de l’aeroport”.

Des de l’Ajuntament de Castelldefels expliquen que “prioritzaran sempre la salut dels veïns” i avisen que la proposta del Govern per insonoritzar les cases dels afectats suposarà el “confinament” de la població, que hauria de “viure tancada” o “suportar una contaminació química i acústica incompatible amb la salut”.

D’altra banda, l’Ajuntament de Castelldefels i plataformes com Prou Soroll, Zeroport i SOS Baix Llobregat, entre altres, han traslladat el seu rebuig a la consellera de Territori, Ester Capella, perquè la idea “té un impacte en la salut i el medi ambient i s’ha aprovat sense consens”. Consideren, a més, “ineficaç” la proposta d’insonorització de les cases, ja que provocaria “el confinament dels veïns als seus habitatges”.

WhatsAppEmailXFacebookTelegram