Port el Prat

Mijoler -primer per la dreta-, acompanyat del president del Port, Damià Calvet, la tinenta d’alcaldia de Barcelona, Janet Sanz i el director general d’Ordenació del Territori, Agustí Serra. Foto: Lluís Siblis/ACN

La Generalitat, el Port de Barcelona i els ajuntaments del Prat i de Barcelona s’han posat d’acord per tirar endavant el Pla Director Urbanístic (PDU) per a la Terminal Intermodal del Port, que ha de culminar amb la construcció de quatre noves terminals ferroviàries, que se sumarien a les dues ja existents, i els accessos viaris i ferroviaris. L’acord ha arribat després de dos anys de converses entre les quatre administracions i suposarà la inversió de 600 milions d’euros. Aquesta actuació està prevista en el projecte de Corredor Mediterrani i s’implementarà sobre 68,8 hectàrees de terrenys del Prat i de Barcelona.

A més, aquest PDU preveu la reubicació de 20,84 hectàrees de zona verda. En aquest sentit, l’alcalde del Prat, Lluís Mijoler, ha assegurat que el PDU respon a les necessitats del Port, però també a “l’interès general”, ja que inclou compensacions ambientals. Es tracten de 21 hectàrees de zona verda que hi ha a la llera del riu Llobregat i el Corredor Verd Parc Agrari-Parc de Montjuïc. La tinenta d’alcaldia d’Ecologia i Urbanisme de l’Ajuntament de Barcelona, Janet Sanz, ha destacat la “qualitat” de les noves zones verdes, que s’habilitaran tant al terme municipal de Barcelona com del Prat.

Amb tot, Sanz ha recordat que aquest PDU contempla els possibles efectes del canvi climàtic en una zona que ha definit com a “vulnerable i fràgil”, i que actuacions com aquesta són “la primera línia de batalla per a una indústria més resilient i preparada per als reptes de futur”.

El president del Port de Barcelona, Damià Calvet, ha evitat donar dates concretes sobre l’entrada en servei del nou node logístic i ha avançat que de moment el 2022 i el 2023 encara estaran dedicats als tràmits i en els quals es podrà concretar més el calendari d’execució i el finançament. Les previsions, ha explicat, apunten a l’aprovació definitiva a la comissió de Territori el 2023.

El conjunt d’infraestructures incloses al PDU inclou una terminal de ferroutage, una terminal de recepció i expedició i una altra de càrrega i descàrrega, ubicades totes elles a l’antiga llera del riu Llobregat, i una terminal de recepció i expedició paral·lela al curs actual del riu, denominada Terminal Nou Llobregat.

Els accessos viaris constaran d’una nova autovia d’accés directe al port des de la Ronda Litoral a Sant Boi, de manera que el trànsit del port no es barrejarà amb el trànsit de les Rondes i evitarà així els àmbits urbans i de polígon de la Zona Franca i Pratenc. Pel que fa als accessos ferroviaris, inclouran una doble via d’ample mixt amb accés directe al Port des de Can Tunis i noves platges de via. Les terminals més importants estaran dins de l’antiga llera del Llobregat i formaran la nova Terminal Logística Intermodal.