Em poden cobrar permanència per canviar d’empresa de telefonia? Quan temps tinc per reclamar i on ho puc fer? Quin temps de garantia tenen els productes? El venedor està obligat a tornar-me els diners? Aquests són només alguns dels dubtes que es poden resoldre a l’Oficina Municipal d’Atenció al Consumidor (OMIC) de la ciutat, un servei de la Direcció de Comerç i Consum de l’Ajuntament.

L’objectiu de l’OMIC és ajudar els consumidors i usuaris a defensar els seus drets per mitjà de la informació prèvia, l’assessorament i la recepció i tramitació de reclamacions en temes de consum. Dins de les seves funcions s’inclou la recepció i tramitació de queixes, reclamacions i denúncies de les persones consumidores, així com fomentar la mediació i l’arbitratge com a mitjà de resolució dels conflictes. També col·labora amb el Consell Municipal de Consum, la Junta Arbitral de Consum i amb associacions de consumidors.

30 ANYS DE SERVEI

L’OMIC és un servei municipal d’atenció directa i gratuïta que es realitza mitjançant l’atenció directa als interessats, personalment, per correu, fax, telèfon o Internet. Per orientar vers una societat amb un consum més responsable i per difondre aquests drets i els deures, l’OMIC també porta a terme diverses accions formatives adreçades a diferents col·lectius.

L’any 1983 va néixer el servei de l’OMIC de l’Ajuntament, inicialment amb el nom de SIDEC (Servei d’Informació, Defensa i Educació del Consumidor). Des d’aleshores, aquest servei, que també es va crear en altres ajuntaments, ha treballat per facilitar, a les persones consumidores, el coneixement dels seus drets però també de les obligacions respecte de l’empresa proveïdora dels béns de consum, ja que una bona informació de les parts és la millor manera d’evitar conflictes futurs.

En aquestes tres dècades, l’OMIC s’ha anat adaptant a les noves necessitats i models de consum que han transformat la societat. En aquest sentit, la tasca del personal de l’OMIC, que al llarg de l’any atén més de 35.000 consultes, s’emmarca en el projecte global de construcció d’una ciutat centrada en l’atenció a les persones i la qualitat de vida.

Principals serveis

L’OMIC ofereix diversos serveis, entre els quals destaquen l’atenció personalitzada de consultes a persones consumidores, la tramitació de queixes i reclamacions dels consumidors residents a Barcelona o referents a establiments ubicats a Barcelona i les propostes de conciliació entre les parts en cas de conflicte de consum.

A més, l’OMIC realitza campanyes i accions formatives sobre consum a diversos col·lectius i recull, actualitza i facilitat documentació legislativa en matèries de consum. En aquest sentit, col·labora també amb els serveis d’atenció al client d’empreses en prevenció de problemàtiques que puguin sorgir.

Des de l’OMIC recorden que tothom que vulgui fer ús del servei ha d’aportar la documentació de la qual es disposi sobre la qüestió que es vulgui plantejar i, si es vol reclamar, omplir el full oficial per a aquests casos.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram