tardor

L’astènia és un trastorn que afecta les persones més sensibles. Foto: Freepik

Una altra conseqüència del canvi climàtic és l’endarreriment de l’astènia tardoral, aquell decandiment que ens afecta durant el canvi d’estacions i que a la tardor s’agreuja amb la tornada a la rutina, l’arribada del fred i la reducció d’hores solars. Ja no és el que era, perquè el bon temps ha reduït el seu impacte. Hem tornat a la feina i el dia és més curt, però la prolongació de les altes temperatures fa que tot plegat encara no ens afecti tant. Però la cosa està a punt de canviar. És qüestió de temps que arribi el fred, i pel que sembla arribarà de cop. I l’imminent canvi d’horari, el 29 d’octubre, accelerarà el procés, de manera que a moltes persones els vindrà de cop el decandiment.

Tot i que sovint s’ha venut com una mena de depressió, l’astènia no és altra cosa que un trastorn que afecta durant uns dies les persones més sensibles i que es pot corregir si assumim de forma natural els canvis. Això es pot aconseguir adaptant el nostre horari a la tardor i dormint les hores adequades. També amb una dieta equilibrada d’acord amb la nova estació, rica en aliments de temporada i vitamines, minerals i nutrients naturals. L’exercici físic també hi ajuda molt.

Les quatre claus

  • Astènia: L’astènia tardoral és un trastorn puntual que durant el canvi d’estació afecta sobretot les persones d’entre 40 i 55 anys.
  • Símptomes: Cansament, somnolència, estat d’ànim baix o manca de concentració són alguns dels principals símptomes del trastorn.
  • Causes: L’astènia s’associa al canvi d’estació i és una combinació de factors com la reducció de la llum solar i l’arribada del fred.
  • Dieta: Una manera de combatre la tristor és amb una dieta rica en hidrats de carboni, per mantenir un bon estat energètic durant el dia.