A finals de l’any 2006 l’Ajuntament de Badalona va aprovar, per unanimitat, el Pacte per la Mobilitat de la nostra ciutat. Amb aquest acte es donava per finalitzat un projecte participatiu que es va iniciar l’any 2005, quan una comissió redactora del Consell de Mobilitat va rebre l’encàrrec d’aquest òrgan de participació de redactar un esborrany de Pacte.

A la presentació d’aquest document l’alcaldessa d’aleshores, Maite Arqué, i la regidora de Medi Ambient, Mercè Rius, escrivien que “el consens social i polític assolit en l’aprovació del Pacte per la Mobilitat ha fet possible una nova forma d’entendre i fer acció política”. Deien també que “tot aquest procés es pot considerar una expressió positiva de democràcia participativa”.

Els que van participar en la redacció d’aquest projecte recorden que va ser un document ciutadà molt debatut i valoren com molt positiu els canals de diàleg i participació oberts entre els partits, les entitats i l’Ajuntament.

Per això tothom tenia clar que el Pacte era un compromís entre la ciutadania i l’Administració per donar respostes als reptes de mobilitat que té la nostra ciutat: millorar la xarxa de transport públic i incrementar la qualitat de vida dels badalonins.

Han passat 10 anys i ara el nou Govern vol posar en pràctica algunes de les mesures desenvolupades en el Pla de Mobilitat Urbana (PMU) de Badalona 2013-2018 que va ser aprovat definitivament el 28 de juny de 2016 i que conté 70 propostes d’actuació agrupades en 10 línies estratègiques. Una d’aquestes propostes regula l’aparcament en superfície. Es vol regular l’oferta d’aparcament amb les necessitats dels residents, del comerç i de l’intermodalitat. El Govern es proposa com a objectiu a llarg termini la completa regulació de l’aparcament en superfície a la nostra ciutat, dividint Badalona en zones d’Àrea Verda i zones d’Àrea Blava.

Les zones d’àrea Verda són espais d’aparcament reservats prioritàriament als residents d’un barri. L’exemple més proper d’aplicació d’aquest tipus de regulació el trobem a Barcelona on el control de la zona de residència per part dels usuaris d’aparcament es fa mitjançant la utilització d’un distintiu que es col·loca a la part inferior esquerra del vidre frontal del vehicle. Per tenir dret a aquest distintiu cal estar empadronat a Barcelona, en aquest cas, i ser titular o conductor principal d’un vehicle donat d’alta de l’impost sobre vehicles de tracció mecànica a la ciutat.

És important tenir en compte que la implantació de l’Àrea Verda vol aconseguir una reducció de la congestió viària i millorar la disponibilitat d’aparcament pels residents. El que s’aconsegueix, entre altres coses, és la reducció de l’incivisme i la millora de la qualitat ambiental de la zona.

Al document abans referenciat es deia que “la nova Badalona ha de ser un gran espai de convivència, on els veritables protagonistes siguin els ciutadans i les ciutadanes. Una ciutat on la qualitat de vida dels seus habitants tingui en compte el medi ambient i la seguretat viària mitjançant la millora de la mobilitat i l’accessibilitat, l’eliminació de barreres arquitectòniques i sensorials, la potenciació d’una xarxa de transport públic de qualitat, l’afavoriment d’un ús racional del transport privat i la reducció de les contaminacions atmosfèrica i acústica i de la sinistralitat viària”.

En principi, els barris que es proposen regular sota aquest nou sistema són els del districte I (Manresà, Canyadó, Casagemes, Centre, Dalt de la Vila, Coll i Pujol, Progrés i Front Marítim), on hi ha més disponibilitat d’aparcaments per a residents i, tanmateix, les congestions de trànsit són més freqüents.

Les Associacions de Veïns ja s’han reunit i han traslladat a l’Ajuntament les seves propostes i suggeriments, entre altres la necessitat d’una campanya informativa prèvia a la implantació per aconseguir la complicitat i la implicació del veïnat com també la necessitat de millorar les freqüències de pas del transport públic, especialment els cap de setmana i els mesos d’estiu.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram