L’amic Jordi Ballesteros, a la revista Tot… i més d’aquesta setmana de finals de setembre, publica un escrit en el qual assenyala les coses que, segons ell, fan xup-xup a la ciutat.

Parla en aquesta primera entrega de la seguretat ciutadana, del turisme, del petit comerç, de la neteja, de la pobresa, de la cohesió social, dels polígons industrials…

Suposo que té coneixement de l’Informe-proposta sobre organització municipal al govern de la ciutat elaborat per encàrrec del Govern local a la Universitat Pompeu Fabra, sota la direcció del catedràtic Carles Ramió i el professor Miquel Salvador.

El diagnòstic, fet públic als mitjans de comunicació per part d’en Carles Ramió, no pot ser més demolidor.

L’Ajuntament de Badalona, segons va explicar, respon a un model burocràtic poc preparat per assumir els reptes que té la ciutat i cal amb urgència una reforma institucional i administrativa.

És evident que aquesta situació no és deguda al govern actual ni tampoc aquest govern té cap responsabilitat del desgavell existent.

L’origen s’ha de buscar molt més enrere i, sobretot, en els quatre anys del govern del PP.

No cal assenyalar el nepotisme i el clientelisme partidista practicat durant molts anys per alguns partits que van prioritzar resoldre les seves necessitats internes abans que atendre les demandes de la població, cosa que va suposar la consolidació d’un model tradicional i precari que va generar la desconfiança de la ciutadania i la pèrdua de credibilitat del govern municipal.

Per això, els responsables d’aquest estudi proposen impulsar canvis en l’estructura administrativa de caràcter polític i, sobretot, elaborar un pla estratègic de ciutat com a instrument de planificació que reculli les propostes de la Badalona que es vol i treballar, empoderant la ciutadania, per aconseguir fer realitat aquest objectiu d’una ciutat inclusiva, prospera i solidària.

Així doncs, amic Jordi, cal que el govern, sense oblidar els petits problemes, s’ocupi i prioritzi la defensa dels drets socials i treballi per acabar amb les desigualtats; que garanteixi un habitatge digne per a tothom; que sigui un referent de participació ciutadana i transparència en la gestió; que sigui eficient en la resolució dels problemes… Un govern al servei de la ciutadania.

Com diuen els redactors de l’estudi: No només es poden gestionar serveis per a les persones sinó que també es pot fer amb les persones, implicant-les i empoderar-les en tots els processos de gestió pública que els afecten directament o indirecta.

Ara, quan escric això, recordo una notícia que va publicar el diari El Punt Avui al gener d’aquest any: “El govern de Badalona dota l’Ajuntament de la nova figura de gerent”.

Aleshores, el nou govern de l’Ajuntament tenia clar que sense una direcció gerencial no se’n sortirien. Això sí, es deia que per cobrir aquest lloc “s’hi podrà presentar tothom que compleixi els requisits que s’exigiran”.

Estem a finals d’any. Encara no s’ha fet públic el destí d’una part del pressupost d’inversions ni se sap res de com acabarà la gestió del pressupost ordinari. Les males llengües asseguren que aquest any es tornarà a tancar amb superàvit, cosa que significarà que es podrà disminuir el dèficit. És a dir, els bancs podran cobrar part del deute que té l’Ajuntament i que alguns consideraven il·legal. Tampoc la ciutadania ha estat consultada sobre el PAM, que hauria de ser, no només una proposta del govern per a aquest mandat, sinó un Pacte de Ciutat per millorar la nostra administració i aconseguir fer possible la ciutat que volem.

Em diu una bona amiga que les places que el govern de Badalona ha convocat durant aquest primer any del mandat han acabat en mans de les persones que prèviament sonaven per ocupar el càrrec. Això sí, han hagut de presentar-se al concurs públic.

Li dic que qui ocupava o feia tasques de gerent o de “coordinador general” ja no és a l’Ajuntament. Sembla ser que s’ha cansat de la indefinició o inestabilitat en la qual es trobava; que alguns han qüestionat la seva idoneïtat o la manca de transparència en el procés de selecció o bé que altres han considerat que ja no els és útil.

El que també és cert és que la ciutadania no vol perdre aquesta porta que ha obert el nou govern i vol implicar-se i decidir sobre tot allò que l’afecta. Perquè, com diu l’alcaldessa Dolors Sabater, Badalona la fem cada dia entre totes i tots.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram