Estanis Alcover

Amb la boca gran -i també amb la boca petita- des de l’Ajuntament fa anys que es parla de la participació ciutadana. Imprescindible en una societat democràtica. L’Ajuntament badaloní té oberta una plataforma digital de participació “per construir una ciutat més democràtica” (sic). També ofereix quatre òrgans de participació (Consell Escolar, Consell dels Infants, Consell de mobilitat sostenible i transport públic i el Consell de Ciutat). Es reuneixen segons s’especifica en el reglament de cadascun i en la voluntat de l’alcalde de torn, que acostuma a presidir-los tots, també complint les regles. Serà bo repassar quina és la funció de cadascun d’aquests quatre òrgans:

Consell Escolar: és l’òrgan de participació en matèria educativa de la ciutat. Va ser creat l’any 1987, amb la intenció que, a través de la intervenció i col·laboració entre totes les parts afectades, d’acord amb els principis de cooperació ponderada entre totes elles, sorgeixin activitats i propostes que han de millorar essencialment la qualitat de l’ensenyament. Presideix l’alcalde i s’estructura en plenari, comissió permanent i comissions de treball (mapa escolar, formació de pares i mares, camí escolar, etc.) Segons el seu reglament, s’ha de reunir, com a mínim, una vegada cada trimestre.

Consell dels Infants: és un òrgan municipal de participació on els infants, de 10 a 12 anys de les escoles, dels esplais i d’altres centres educatius de la ciutat dialoguen, debaten, es comprometen, elaboren propostes i fan sentir la seva veu. La darrera trobada fou el 24 de gener passat.

Consell de mobilitat sostenible i transport públic: és un òrgan consultiu i de participació social de caràcter sectorial que canalitza les inquietuds i iniciatives ciutadanes al voltant de la mobilitat i el transport públic a la ciutat. Té dues funcions: promoció d’estudis i debats ciutadans per la millora de la mobilitat urbana seguint criteris de sostenibilitat, i elaboració de propostes, informes i suggeriments destinats a les administracions pertinents. Segons el seu reglament, s’ha de reunir quatre vegades l’any, com a mínim.

Consell de Ciutat: és el gran espai de representació cívica de Badalona, el més important òrgan consultiu i de participació. El consell dona veu “al ric teixit associatiu de Badalona” i és un espai on els representants de l’Ajuntament i de la ciutadania “debaten sobre els afers principals de la ciutat, des del compromís i la corresponsabilitat”. Entre d’altres, el Consell de Ciutat té potestat per a emetre dictamen amb relació a temes rellevants de la ciutat: impulsar l’aprovació de normatives, reglaments i ordenances, assessorar l’Ajuntament en la gestió municipal i facilitar el debat ciutadà. Aquest consell està format per representants de les associacions badalonines així com dels diferents agents socials: empresaris, comerciants, col·legis professionals, representants d’altres departaments d’altres administracions públiques, partits polítics amb representació a l’Ajuntament i/o al Parlament de Catalunya i sindicats. El consell plenari ha de reunir-se almenys un cop l’any.

Si la transparència municipal compleix amb la seva funció, la ciutadania ha d’estar informada de l’activitat d’aquests quatre consells i aquí hi té molt a dir Línia Nord i la resta de la premsa badalonina. Periodísticament parlant, el treball de tots i cadascun dels consells ha de ser interessantíssim i ben segur els badalonins seguirien amb un interès voraç les informacions corresponents.

El principal repte de la participació ciutadana és apropar els ciutadans i els qui prenen decisions públiques. També es tracta de garantir que la ciutadania -els badalonins- se senti involucrada cada vegada més en els afers públics, animant-los a implicar-se i participar en la vida local mitjançant la plataforma de participació en línia de què disposa Badalona, per exemple.

L’Ajuntament i també la premsa local tenen l’obligació moral (i reglamentada, en el cas municipal) de promocionar la implicació dels ciutadans en els projectes locals, que també es possibiliten per la participació ciutadana, reforçant el seu sentiment de pertinença a la comunitat que ens acull. Aquest últim tindrà assegurat el suport dels badalonins. Altres arguments a favor d’aquests enfocaments participatius afirmen que també permeten consolidar la democràcia o afermar la legitimitat i la transparència en les decisions que es prenguin.

Com és fàcil d’entendre les raons per implementar un enfocament participatiu són nombroses. Depenen sobretot de les nostres necessitats i expectatives, que a Badalona són moltes. Tanmateix, informar és fonamental, sigui quin sigui el nivell de participació ciutadana real. Explicar els motius de qualsevol plantejament facilita la seva implicació en el projecte i, per tant, augmenta la taxa de participació. En conseqüència, és important definir amb precisió els objectius que cada projecte de participació ciutadana ha de permetre assolir. La seva divulgació i posterior tractament periodístic condicionarà el grau de participació que hom espera que estiguin disposats a oferir tots els badalonins. La plataforma digital de l’Ajuntament de Badalona és un bon camí. Una vegada acusada de voler “piratejar la democràcia”, la tecnologia digital sembla avui una de les possibles respostes a la desconfiança i el desinterès dels ciutadans pels afers públics. És en arribar a categories de ciutadans que no necessàriament es desplaçarien per participar en un taller o una reunió pública personalment, quan les eines digitals són factors per augmentar la participació ciutadana. Ara, per obtenir bons resultats, les eines han de funcionar des de la més àmplia divulgació.

Segur que el nostre alcalde té ben clar que la participació ciutadana és el baròmetre de confiança política. Fem-ne divulgació des de la transparència.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram