Estanis

Viatjant amb bus pels carrers de Badalona, visualitzem defectes i virtuts de la ciutat. Potser més defectes quan és fosc, com el de la il·luminació urbana, lluny de l’objectiu d’una ciutat intel·ligent. Les ciutats han de tenir una precisa identitat nocturna, intrínsecament lligada a la qualitat de l’enllumenat públic i a les instal·lacions lluminoses artístiques capaces de ressaltar carrers, places, edificis i monuments.

El poder de la llum a la nit urbana és molt fort. Pot augmentar el nivell i la reputació de la ciutat, així com atraure nous visitants i millorar la indústria turística, ara que l’Ajuntament hi aposta. Pot implementar les activitats i l’oci nocturn de la ciutat i sobretot augmentar el sentiment de pertinença al lloc. A més, pot millorar la seguretat pública i accentuar les tradicions, la història i la cultura.

Per tot plegat, sembla clar que la correcta il·luminació urbana juga un paper fonamental, no només en la reducció del consum energètic i els costos associats, sinó també en la millora i valorització de la imatge de la ciutat. El passeig en bus nocturn no aixeca els ànims.

Amb tota sinceritat, el nou consistori ha de tenir entre les seves prioritats una correcta planificació de l’enllumenat urbà, cosa que ha de comportar, doncs, un “embelliment de la ciutat” que, automàticament, també ajudarà a una millora de la qualitat de vida dels badalonins, així com dels nivells de seguretat i benestar, ara en boca de tots.

El poder de la llum a la nit urbana és molt fort: pot augmentar el nivell i la reputació de la ciutat

La possibilitat d’implicar la ciutadania, permetent-li opinar sobre un projecte d’enllumenat urbà, és un element interessant a considerar. La inclusió en el projecte d’enllumenat urbà pot, de fet, afavorir la trobada i l’intercanvi d’idees per a una reflexió sobre la importància de la il·luminació de Badalona. Perquè no es tracta només de qüestions tècniques amb les quals l’Ajuntament ja treballa (reducció del consum d’energia i costos relacionats, major eficiència energètica i reducció de l’impacte ambiental), sinó també d’estètica i racionalitat.

Segons dades estadístiques derivades d’una ciutat intel·ligent, hi ha d’haver un fanal per a l’enllumenat públic per cada sis habitants. Això significa gairebé uns 37.000 fanals o punts de llum a tot Badalona. No sé pas quants en tenim, realment. Però és visible dalt d’una tusa que Badalona ofereix tal varietat de fanals –ancorats a terra o a les parets de les cases, amb llum blanca o groga– que fan un mostrari considerable i lamentable.

És una necessitat imperiosa batallar per una il·luminació ciutadana d’avantguarda, subratllant la importància d’utilitzar tecnologies destinades a l’estalvi energètic i a l’augment del rendiment d’eficiència energètica, així com la durada i fiabilitat dels sistemes. Donem personalitat lumínica a Badalona essent alhora innovadors, amb fanals intel·ligents sensoritzats, capaços de reduir un 20% la intensitat de la llum a la calçada en absència de cotxes, bicicletes o vianants. O en contraposició, a augmentar la intensitat en presència de vehicles amb un estalvi energètic important. No és cap invent. El sistema existeix i està estès.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram