Pràcticament arreu del món, la gent se’n va a viure a les grans ciutats. Però ser propietari d’una casa en aquests llocs està fora d’abast per a molts ciutadans i a majoria acaben de lloguer o rellogats, perquè la idea de treballar amb un zip ràpid és una broma cruel.

D’acord. És un problema global. Una enquesta recentment realitzada per Demographia, una empresa que investiga ciutats, va analitzar 309 àrees metropolitanes en 8 països. D’aquests, només es van considerar que 9 mercats d’habitatges (tots al món occidental) eren “assequibles”, és a dir, la proporció entre els preus mitjans de l’habitatge i els ingressos era de 3 a 1 o menys. No obstant això, 29 ciutats van ser severament inaccessibles; la pitjor va ser Hong Kong, amb una ràtio de 20 a 1. Una bestiesa.

El concepte de “ciutat intel·ligent” que he defensat per a Badalona en alguna ocasió ara diuen que pot agreujar la crisi econòmica. Joel Kotkin, professor a la Universitat de Chapman, diu al diari nord-americà Politico que el terme connota actualment la desaparició de cases unifamiliars a favor d’un entorn de vida dens i de transport públic.

Intel·ligent és la mobilitat ascendent, mantenint la classe mitjana i ajudant la classe treballadora

També significa “sense fills, perquè a menys que siguis ric, no hi ha famílies”, escriu Kotkin també a Politico. “La majoria de les persones majors de 30 anys volen un habitatge unifamiliar amb un pati al darrere. Però la gent viu en una caixa i agafa un autobús durant una hora per anar a treballar”.

Alguns experts urbans culpen les polítiques de “contenció urbana” que busquen augmentar la densitat limitant els contorns d’una àrea metropolitana. “Totes les ciutats que pateixen una gran inassistibilitat han adoptat una forma o una altra de contenció urbana”, diu l’expert en política urbana Wendell Cox en el mateix reportatge.

Una de les respostes d’aquests experts és relaxar-se mitjançant l’elevació de normes per permetre que les ciutats creixin. Com pensaran l’àrea metropolitana barcelonina? A la vista del llegit a Politico hem de redefinir què és intel·ligent? Continuo mantenint que els polítics badalonins han de fer una aposta per la ciutat intel·ligent. Per a mi, intel·ligent és la mobilitat ascendent, mantenint la classe mitjana i ajudant la classe treballadora. Què n’opinen l’alcalde i els partits que li donen suport?