Pedro Jesús Fernández

A principis d’aquest any, el dia 29 de gener, es va fer una videoconferència en què van participar representants de la Generalitat –entre els quals hi havia l’actual conseller d’Educació, l’Honorable Sr. Josep Gonzàlez-Cambray–, de l’Ajuntament de Badalona (tots els grups municipals i el govern), de la comunitat educativa de l’institut La Riera i de la Plataforma Institut Lola Anglada (PILA).

S’hi va parlar de la situació de bloqueig que tenia l’institut La Riera –nom triat per la comunitat educativa–, ja que els estudiants que cursaven l’ESO no tenien garantida la seva continuïtat per fer-hi els estudis de batxillerat, en no disposar d’espai als mòduls provisionals que ocupaven.

Era evident que, si no se solucionava aquest problema, al setembre els alumnes no hi podrien continuar els estudis de batxillerat. Així, es tallava un projecte educatiu que les famílies, com a membres actives de la comunitat, consideren molt positiu.

A la reunió també es va recordar que l’espai on s’ubicaven els mòduls era una cessió temporal de l’Ajuntament i que s’estaven treballant amb una comissió ciutadana les possibles millores d’aquesta zona i la incorporació d’aquest espai al parc de ca l’Arnús.

No hem d’oblidar que la Generalitat va crear l’institut La Riera com un centre de tres línies d’ESO i dues línies de batxillerat, i que actualment hi ha vuit cursos d’ESO i s’ha habilitat un espai en els mateixos mòduls per atendre un curs de batxillerat, amb els problemes que això suposa. Tanmateix, la bona predisposició del professorat i de les famílies per col·laborar i solucionar els problemes els va fer assumir aquesta situació, confiant en la provisionalitat i en el compromís de les autoritats.

El compromís adquirit, després de superar les desavinences inicials, va ser que l’Ajuntament es faria càrrec d’habilitar un espai en un local de la seva propietat proper als mòduls, en el qual té previst ubicar el casal de la gent gran de Canyadó, i condicionar-lo per, provisionalment, impartir-hi classes. Abans, redactaria el projecte perquè la Generalitat el supervisés. De fet, l’Ajuntament té reservada una partida pressupostària amb aquesta finalitat i, segons diuen, ja ha redactat el projecte, si bé les obres encara estan per començar.

La Generalitat, per la seva part, s’ocuparia de redactar els projectes de rehabilitació de l’escola vella Lola Anglada, de construcció d’un nou edifici a l’actual pista esportiva i de creació d’una nova pista. De fet, va obrir un procés de participació amb la comunitat educativa per recollir opinions i valorar les propostes tant del professorat com dels alumnes i les famílies.

Després d’això, el 10 de juny de 2021, el Departament d’Educació va enviar a la comunitat educativa una proposta d’estudis previs sobre l’ampliació i la pista. Malauradament, ara per ara, encara no s’han començat els treballs que l’Ajuntament ha de fer per adequar l’espai, ni es tenen notícies del pressupost aprovat per part de la Generalitat per a les obres.

Aviat s’obrirà el període de preinscripció i ningú sap què passarà si l’Ajuntament no fa les obres i condiciona el local, o si la Generalitat no comença el procés administratiu per poder rehabilitar l’escola vella i construir el nou edifici.

Les famílies tenen clar que els seus fills han de continuar els estudis al seu centre, i l’Ajuntament té el compromís amb el veïnat de recuperar l’espai cedit provisionalment a la Generalitat per instal·lar els mòduls. Per això, és urgent aclarir la situació i que es desembarassin totes els dubtes.

Com em diu una bona amiga, no pot ser que els que tenen la responsabilitat i els mitjans per garantir una educació de qualitat s’oblidin dels seus compromisos i deixin al carrer més de dos-cents joves estudiants, truncant totes les seves expectatives de futur.

I no s’hi valen excuses.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram