El cap de setmana passat es va celebrar el Saló Internacional de Turisme de Catalunya (on Badalona tenia un estand), i si tenim en compte les visites que va rebre (prop de 190.000) i els expositors que s’hi van aplegar, sembla que el sector no conegui precisament la paraula crisi. De fet, pocs dies abans que comencés la fira es van donar a conèixer les dades de l’any passat: 7,13 milions de persones van visitar Barcelona, un 10% més que l’any anterior. I els experts auguren un 2011 encara millor (gràcies en part a la crisi que viuen alguns països del Magreb). Davant d’aquesta xifra astronòmica, què podem fer les ciutats perifèriques de Barcelona per atraure una bona part d’aquests visitants i quedar-nos amb una porció del pastís?

El que està clar, a diferència d’altres municipis situats a l’òrbita de la ciutat comtal, és que Badalona bé mereix una visita. Les millores del Museu de Badalona; els 5 quilòmetres de platges; la Serralada de Marina; el Pont del Petroli o el futur museu del Còmic que anirà a l’antiga CACI són alguns dels reclams més importants que tenim. Les fonts consultades per Línia Badalona asseguren que és molt difícil que un turista visiti exclusivament la nostra, però sí és relativament fàcil convèncer els que s’allotgen a la capital catalana per segona o tercera vegada a que passin un dia sencer a Badalona.

MOTOR ECONÒMIC

Encara estem lluny de que el turisme sigui un dels motors que sustenti l’economia badalonina, però segons Jaume Ventura, director general d’Overgiramon, “cada cop és més fàcil que algun dia ho sigui”, tot i que “portarà temps i feina”. Ventura, amb tres oficines de viatges a la ciutat i dècades d’experiència en el sector, afirma que Badalona no serà un pol turístic, però sí pot arribar a ser una extensió d’una gran atracció a nivell mundial (i la quarta d’Europa) que és Barcelona, sobretot gràcies a les connexions (metro i tren); i proposa que ens especialitzem en els turistes culturals i no en els de sol i platja.

“Ja fa anys que fem promoció turística de la ciutat, però no és fins ara que comencem a tenir hotels d’alta capacitat, mitjans de transport ràpids amb Barcelona i espais d’interès general remodelats”, explica Consol Soler, cap del departament de Turisme de l’Ajuntament de Badalona. Segons Soler, ja s’està començant a notar l’increment de forans que visiten la ciutat o de veïns que s’interessen per la oferta que s’ofereix, i només durant el 2010 van acostar-se a la oficina de turisme que està situada a la plaça de la Plana 3.385 persones. La majoria van ser badalonins, catalans i de la resta d’Espanya –per aquest ordre- tot i que també s’hi van deixar veure francesos i anglesos. Per a Soler, hi ha tres factors que mostren que ens trobem en un moment de canvi: la renovació del Museu de Badalona, l’arribada del metro a noves zones de la ciutat i el bon estat de les platges (alguna d’elles amb bandera blava). I un altre atractiu que tenim, afegeix, és el Port; una instal•lació a només deu minuts de Barcelona i on s’hi poden fer cursos nàutics o simplement passejar.

HOTEL I MUSEU

Un altre element de canvi ha estat l’obertura d’un gran hotel; el Rafael Hoteles. Segons el director del centre, Iago Camps, els turistes que s’hi allotgen encara “vénen només a dormir”, i fan poca vida per Badalona. Aquest directiu està satisfet amb la marxa de l’establiment ja que malgrat va obrir les portes el 2008, en plena crisi, la mitjana d’ocupació de les 142 habitacions ronda el 45%. Entre setmana tenen una clientela va­riada (40% de negocis i 60% turistes) tot i que el cap de setmana la pràctica totalitat dels clients són turistes, provinents de països com Israel, Alemanya, Itàlia o França. Camps veu complicat que creixi el nombre de catalans que s’hi allotja, ja que “Catalunya té unes dimensions reduïdes que permeten visitar la ciutat i tornar al lloc de residència en el mateix dia”, i aposta per fer més promocions (com caps de setmana romàntics) i treballar conjuntament amb altres espais (com el Museu) per atraure nous clients.

Precisament el renovat Mu­seu de Badalona és un dels principals reclams que actualment té la ciutat; un espai que des del 9 de gener de 2011 ja ha rebut 13.000 visitants (quan la mitjana anual abans de la reforma era de 8.000). Escoles, grups tancats i turistes particulars provinents d’altres zones de Barcelona han omplert les grans instal·lacions, tot i que està previst que ara que arriba el bon temps faci minvar les visites.

Caldrà esperar un temps prudencial a que el Mu­seu sigui més conegut i que obri el Museu del Còmic perquè el sector turístic comenci a tenir pes específic en l’economia badalonina.