Bicing

Imatge d’arxiu d’una parada del Bicing, a Barcelona. Foto: Cristina Buisan/ACN

Fer servir el transport públic és, sens dubte, un pas clau per avançar cap a la sostenibilitat. Anar en bici, en bus, en metro, en tramvia, en ferrocarril o en tren i, per tant, evitar l’ús del cotxe ajuda a reduir la contaminació i a ser més respectuosos amb el medi ambient. Per això la seva promoció és tan important, de la mateixa manera que ho és el fet que aquest conjunt de serveis vagi millorant contínuament i adaptant-se a les necessitats dels usuaris i del planeta.

Trajectes curts

Per als trajectes curts, la bicicleta es converteix en la millor opció. D’una banda, ajuda a mantenir un estil de vida actiu, mentre que, de l’altra, contribueix a complir amb tots els reptes de sostenibilitat, ja que la xarxa de bicicletes públiques és majoritàriament elèctrica.

Per moure’s per Barcelona, el Bicing és un dels serveis més útils, i així ho mostren les seves xifres: tancarà el 2023 assolint el rècord d’arribar fins als 147.000 abonats i fins als 18 milions d’usos. Davant d’aquest increment d’usuaris, i amb l’objectiu de continuar millorant el servei, el Bicing ha ampliat la seva flota recentment, amb 1.000 bicicletes elèctriques més i 74 noves estacions. Això fa que, en total, hi hagi 8.000 bicicletes, 5.000 de les quals són elèctriques, i 593 estacions repartides per tota la ciutat.

D’altra banda, els que vulguin fer servir aquest mitjà de transport fora de Barcelona disposen del servei de bicicleta pública metropolitana AMBici, que funciona en onze municipis metropolitans i que, pròximament, arribarà fins a un total de quinze localitats. Des que al gener es va posar en marxa, s’han superat els 20.000 usuaris i el milió de viatges. Actualment, compta amb 112 estacions i més de 1.200 bicicletes elèctriques, però un cop es desplegui tot el servei aquestes xifres ascendiran fins a les 2.600 bicicletes i les 236 estacions.

Pel que fa als partidaris de la bicicleta privada i fins i tot del patinet elèctric, tenen a la seva disposició tota una xarxa d’aparcaments Bicibox que els permet combinar aquests mitjans amb la resta del transport públic. Per fomentar aquest servei, entre finals d’aquest any i principis del 2024 s’ampliarà l’oferta en més d’un 20%, superant així les 3.000 places a l’àrea metropolitana. A més, es llançaran nous abonaments econòmics de llarga durada.

Trajectes llargs

Per als trajectes més llargs a Barcelona i a les seves ciutats veïnes, l’autobús, el metro i el tramvia són les millors opcions per moure’s de manera sostenible.

A la capital catalana, la xarxa de busos de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) registrava, l’agost d’aquest any, més de 14 milions de viatges, xifra mensual rècord. Segons detallen, aquest nombre és resultat de la millora constant del servei. En aquest sentit, TMB comptarà, a partir de l’any vinent, amb una flota de 232 vehicles totalment elèctrics i 44 autobusos d’hidrogen. Aquesta aposta li permetrà reduir en 4.785 tones les emissions de diòxid de carboni i en 22 tones les d’òxids de nitrogen cada any. També reduirà el consum elèctric en 68 gigawatts l’any, l’equivalent al consum de 21.250 llars de Catalunya durant un any.

La gran majoria dels serveis compten amb una flota elèctrica i sostenible

Pel que fa al Metro de Barcelona, que compta amb vuit línies, 165 estacions i 165 trens, tancava l’any 2022 amb més de 371.000 usuaris, després de dos anys de crescuda exponencial i destacada del nombre de persones que fan servir el metro diàriament. A més, aquest octubre va assolir la millor marca de viatges en un dia laborable, 2,3 milions de validacions, fet que mostra que es tracta d’una de les opcions de transport preferides de la ciutadania.

Una altra d’elles és el Tram, que disposa de 41 tramvies i que aquest octubre també arribava al seu màxim de viatges diaris, quan va tenir 84.305 validacions. Aquesta xifra també és fruit de les millores que s’estan fent per ampliar la xarxa, que guanyarà prop de 2 quilòmetres de vies, tres noves parades i un gran intercanviador.

Trajectes més llargs

Finalment, per cobrir els trajectes que suposen sortir de Barcelona i de les ciutats veïnes a la capital, el servei de Ferrocarrils és un dels més útils i utilitzats. Compta amb tres línies i durant tot el 2022 va registrar més de 79 milions de viatges. A més, aquest setembre passat la companyia signava un nou conveni per fomentar la mobilitat sostenible, cosa que demostra el seu compromís amb el medi ambient.

En aquest sentit, Renfe també opera amb “trens amb zero emissions, elèctrics i ecològics”, fent servir electricitat procedent de fonts renovables, destaquen des de l’empresa. Per aquest motiu, es converteix en la millor opció per recórrer el país sent respectuosos amb el medi ambient i, a més, a preus econòmics, ja que els descomptes estatals i també la gratuïtat del servei per a joves i aturats s’allargaran durant tot el 2024.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram