Alumnes de l’Institut La Llauna participant en la protesta del professorat. Foto: A.R.

La tornada a les aules s’està vivint amb especial angoixa als centres educatius de secundària del Barcelonès Nord. “Hem fet un gran esforç de redistribució, però en algunes aules, sobretot a Batxillerat, no es pot respectar cap mena de distància de seguretat. Hi ha un pam entre taula i taula”, assegura Marta Vallverdú, professora de Literatura Catalana a l’Institut La Llauna de Badalona. Aquesta mestra va ser una de les membres de l’equip docent d’aquest cèntric equipament amb prop de 600 estudiants que va decidir sumar-se a la vaga convocada divendres passat.

“Volem que la gent sàpiga que s’està manipulant la informació i també que el professorat sigui conscient que tenim dret a reivindicar que les nostres condicions són indignes”, apunta Vallverdú, que explica que a La Llauna les ràtios van de 24 alumnes per classe als cursos inicials de l’ESO fins a 35 a les aules de Batxillerat. Per tal de garantir les mínimes mesures de seguretat, el Departament d’Educació de la Generalitat va posar a disposició del centre quatre garrafes de cinc litres de gel hidroalcohòlic, un termòmetre per a 600 alumnes i vuit mascaretes de tela fina per a cada professor.

Segons denuncien els docents, aquests recursos han estat completament insuficients. L’institut ha hagut de sufragar un paquet de productes d’higiene per a totes les classes i cada professor ha decidit si volia invertir part del seu sou per tenir accés a material de protecció personal més segur, com les mascaretes FP-2.

“Vam començar el curs sense les substitucions que hauríem de tenir i amb plans de confinament i informacions que variaven cada setmana. Amb les aules que tenim no podem mantenir les distàncies, però fem tot el que podem per complir amb la normativa. La incertesa és absoluta. No et sents acompanyat i de vegades tenim la sensació que estem en risc”, assenyala el director de La Llauna, Miquel Àngel Gil, que recorda que les demandes per ampliar el professorat i així dividir grups i poder utilitzar altres espais del centre s’han traduït en la inclusió d’un mestre a mitja jornada.

L’Institut La Llauna només té un termòmetre per a un total de 600 alumnes

SOS PER WHATSAPP
Aquesta falta de mestres també s’ha fet patent al municipi veí de Santa Coloma de Gramenet, on la directora d’una escola pública va haver d’utilitzar el WhatsApp per demanar ajuda en la recerca de docents. “Necessito professors! Ens hem quedat sense mestres per fer substitucions i tenim la possibilitat de captar-ne de nous. Si coneixeu algú que vulgui treballar a l’escola pública digueu-li que em truqui”, es pot llegir en el missatge que la directora de l’escola Les Palmeres, Thais Bové, va compartir a les xarxes. En un comunicat, el centre educatiu agraeix la resposta “massiva” a la petició i apunta que “no poden assumir més currículums”, i que ara serà Educació l’encarregat de gestionar les sol·licituds.

UN PLA ALTERNATIU
Amb unes ràtios semblants a les de La Llauna, l’Institut Terra Roja de Santa Coloma continua en peu de guerra per defensar el pla d’assistència semipresencial que la direcció havia consensuat amb les famílies. L’assemblea de treballadors del centre ha decidit mantenir la vaga en protesta per la negativa del Departament de Salut a donar el seu vistiplau a la iniciativa de l’equipament, que apostava per dividir cada aula en dos grups de 15 alumnes que acudirien al centre tres hores al dia en dos torns diferents de manera alterna. La resta d’hores lectives, els estudiants assistirien de forma telemàtica a les classes gràcies al gran esforç que va fer la direcció per dotar tot l’alumnat amb l’equipament digital necessari.

DESINFORMACIÓ
Per últim, el tancament dels cursos d’ESO i Batxillerat del Col·legi Sant Gabriel de Sant Adrià de Besòs després dels cribratges massius realitzats fa dues setmanes també s’han vist esquitxats per la polèmica aquesta setmana. El doctor en Física de la Universitat Rovira i Virgili Àlex Arenas va adreçar-se al conseller d’Educació, Josep Bargalló, per preguntar-li per què el centre educatiu adrianenc continuava obert tot i comptar amb un total de 19 grups confinats i 280 persones aïllades i registrar almenys 15 casos positius entre l’alumnat i el professorat.