Membres del Consorci Badalona Sud en un acte recent. Arxiu

La mesura anunciada pel ministre francès d’Educació, Xavier Darcos, qui vol fer de la lluita contra l’absentisme escolar una “causa” de l’educació nacional és un exemple que han rebut amb satisfacció a ´França però amb certa enveja els mediadors i mediadores de Badalona, que temen per la seva situació laboral en un moment de retallades generalitzades en els pressupostos municipals. A França, el Departament d’Educació contractarà 5.000 agents que tindran com a missió alertar les famílies i exercir tasques de mediació entre el col·legi i els pares dels alumnes.

EL PERFIL

En el cas de Sant Roc el perfil de la família absentista és el perfil de d’aquelles famílies que sobreviuen amb pocs recursos i molts d’ells sobrevivint al dia a dia amb la venda ambulant. La majoria d’aquestes famílies són d’ètnia gitana o provinents del Pakistan, país on l’edat per escolaritzar-se és a partir dels set anys.

Segons la integradora social Yolanda Camacho, moltes famílies no entenen la importància d’anar a l’escola i el futur que els pot oferir perquè per ells la paraula “futur” no existeix. “El dia a dia, recollir diners per menjar i ja està; la resta no és important”, conclou.

En aquest sentit, entre les mesures que ha adoptat el govern francès gràcies a la inversió milionària, serveixen de model en el cas badaloní. En aquest sentit, a partir del pròxim curs escolar a França, els pares i alumnes rebran consells i informació a través d’un servei telefònic accessible cada dia fins a les 20.00 hores i un servei de respostes per internet en què participaran consellers d’orientació psicològica i actors econòmics.

LA TASCA

Un medidador intercultural ha de lluitar contra l’absentisme i qualsevol mecanisme de desescolarització encoberta, facilitar estratègies pràctiques per treballar en una aula culturalment diversa i realitzar el paper de traductors, que era una de les modalitats, reduïda i simplista, que es tenia de la mediació fins ara. En aquest sentit, el titular d’Educació francès també vol, que les reunions de pares i professors siguin més freqüents en els centres educatius amb més problemes, on, de manera experimental, a meitat de curs es farà una setmana dedicada a l’orientació.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram