Uns operaris pinten una de les noves Zones 30 a Bonavista. Mariona Sanz

Millorar la qualitat de vida dels ciutadans pacificant el trànsit i fent més accessibles les zones més residencials de la ciutat alhora que es redueixen les emissions de CO2 a l’atmosfera són els principals objectius de la implantació a diverses àrees de Badalona de les anomenades “zones 30”, que segueix avançant. Les últimes en fer-se efectives han estat les dels barris de Bonavista, La Salut i Can Solei. D’aquesta manera aviat estarà llest tot l’entramat que l’Ajuntament de Badalona té previst que hi hagi un cop s’hagi acabat d’adequar totes les zones afectades per aquesta mesura.

Les zones 30 són àrees residencials o comercials de grans ciutats que no suporten grans densitats de trànsit. S’hi limita la velocitat dels vehicles que hi circulen a 30 km/h, i així s’aconsegueix rebaixar el nombre d’accidents i la seva gravetat, a més de les molèsties sonores que ocasionen els vehicles. A més, es redueix l’impacte mediambiental que suposen les emissions de CO2 que desprenen els vehicles. Aquesta experiència va començar a implantar-se a Espanya fa uns cinc anys, avalada pels bons resultats obtinguts a Europa: Suïssa, França i Regne Unit n’han estat els països pioners. La iniciativa, en principi, va concentrar-se a Espanya a les dues principals ciutats: a Madrid amb el projecte “Calle 30”, i a Barcelona amb aquestes anomenades “Zones 30”. Sembla que la mesura està donant bons resultats ja que poc a poc es va extenent a altres ciutats, com és el cas de Badalona.

L’habilitació de les zones 30 implica unes reformes urbanístiques: es senyalitza tot el perímetre de la zona, en concret les entrades amb la limitació de velocitat a 30 km/h, i en alguns casos es fa necessari reestructurar els encreuaments o modificar el paviment. A Badalona, en alguns casos, s’han hagut de fer passos elevats, actuació que també ha significat una ampliació de voreres, amb l’objectiu de fer una ciutat cada cop més segura per al vianant. A més, el fet de disminuir la velocitat facilita la cohabitació del cotxe i la bicicleta, que pot circular per la calçada sense necessitat de carril bici propi, tot respectant la normativa de circulació com la resta de vehicles.

Tot i que en general els veïns estan satisfets amb aquestes zones per la seguretat que aporten i per fer la ciutat més residencial, alguns es queixen que la implantació no s’està fent correctament ja que troben que la senyalització de les àrees en qüestió no és suficient.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram