El Barcelonès Nord és una de les àrees amb més contaminació de l’Estat espanyol i Badalona ha decidit mesurar els nivells de qualitat de l’aire. Foto: Arxiu

La Comissió Europea ha llançat un ultimàtum a l’Estat espanyol perquè redueixi la contaminació a l’àrea metropolitana de Barcelona, especialment pel que fa a la presència de Diòxid de Nitrogen (NO2) a l’aire. La Comissió recorda que cada any 400.000 ciutadans europeus moren a causa de malalties contretes per una mala qualitat de l’aire. A més, es calcula que només el 2013 es van produir més de 70.000 morts prematures a Europa a causa del NO2, el triple de les morts provocades per accidents de trànsit aquell mateix any a tot el continent.

L’avís de l’ens europeu se centra en la ciutat de Barcelona i les àrees del Vallès i el Baix Llobregat, però és obvi que per la seva proximitat amb la capital catalana el Barcelonès Nord també està sota el focus. De fet, segons del departament de Territori i Sostenibilitat, el 2015 Badalona i Sant Adrià van registrar una mitjana anual de presència de Diòxid de Nitrogen a l’aire superior a la permesa per la normativa europea, que estableix el límit en 40 micrograms per metre cúbic. A Badalona la xifra mitjana va ser de 41 i a Sant Adrià de 42. Les xifres també superen el límit marcat per l’Organització Mundial de la Salut i a les dues ciutats es van registrar pics que superaven els 170 micrograms.

AMENAÇA AMB DENÚNCIA
Davant d’aquesta situació, la Comissió Europea amenaça de portar l’Estat espanyol -així com Alemanya, França, Itàlia i el Regne Unit- davant del Tribunal de Justícia de la UE si no pren mesures per millorar la qualitat de l’aire en un termini de dos mesos. La comissió recorda que les polítiques per reduir la contaminació són competència dels estats però exigeix un “esforç molt més gran” a nivell local i regional per complir amb les obligacions que estableix la UE en matèria de contaminació atmosfèrica, per tal de garantir la salut pública.

Sigui com sigui, no seria la primera vegada que la UE recorre a la via judicial per aquesta qüestió. I és que el 2010 ja va presentar diverses denúncies contra estats que no havien respectat els límits establerts de NO2.

Pel que fa al capítol de recomanacions, la Comissió Europea insta a reduir les emissions contaminants i a caminar cap a un model econòmic que no depengui tant d’aquestes. Pel que fa als aspectes que es poden controlar des dels ajuntaments, l’ens recomana reduir el volum de trànsit i potenciar l’ús del cotxe elèctric.

BADALONA REACCIONA
Coincidint amb l’amenaça de la Comissió Europea a l’Estat espanyol, l’Ajuntament de Badalona ha iniciat una campanya per mesurar durant dos mesos els nivells de NO2 en 24 punts de la ciutat. La seva distribució permetrà saber en quins punts es concentra més aquest element contaminant, així com veure de quina manera afecta la proximitat d’aquests punts a autopistes i carreteres. “El principal problema per a la salut pública a Badalona és la contaminació ambiental. El dret a la mobilitat no pot passar per sobre de la precaució”, assegura el segon tinent d’alcaldia, Àlex Mañas. “El sistema aportarà més dades sobre els punts on seria més necessari restringir la circulació de vehicles contaminants”, considera el regidor de Mobilitat, Francesc Duran.

D’altra banda, Badalona i la resta de municipis del Barcelonès Nord estan treballant en el marc de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) per ratificar un conveni per implantar mesures de reducció del trànsit. A més, l’AMB també està estudiant la implantació de zones urbanes d’atmosfera protegida, sobretot en punts pròxims a centres educatius.

El Barcelonès Nord, doncs, comença a posar-se les piles per garantir la bona qualitat de l’aire. Val més tard que mai, però ara mateix la situació és límit.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram