L’arribada del Nadal suposa una reedició de certs costums i tradicions ancorades en el més profund del nostre subconscient. És una època d’alegria que cal passar amb la família, a la que cal recompensar de manera altruista sense esperar res a canvi. En aquest sentit, el Nadal és l’etapa de l’any més esperada per part del sector comercial, que veu com durant aquest mes de disbauxa consumista el seu balanç total de vendes de l’any millora considerablement.
Després dels mals resultats de la passada campanya nadalenca, els comerciants preveuen una certa millora de cara a l’actual. “No serà per tirar coets, perquè el consumidor encara està tocat per la crisi, però preveiem que la gent comprarà una mica més”, explica a Línia Badalona Miquel Àngel Fraile, president de la Confederació de Comerç de Catalunya. Fraile detalla que normalment, i depenent del sector, les vendes de Nadal suposen un 20% del total de tot l’any, malgrat que no s’atreveix a fer previsions de cara a la campanya d’enguany.
La pujada de l’IVA, motiu pel qual “la passada temporada de Nadal va ser desastrosa”, segons lamenta Fraile, i la realitat econòmica del país, amb una alta taxa de desocupació i la confiança dels consumidors per terra, van ser els causants dels mals resultats de la campanya nadalenca de l’any passat. Enguany, però, la pujada de l’impost ha estat absorbida pel consum i els indicadors econòmics semblen que milloren lleugerament, uns aspectes que donen esperança als botiguers catalans. En aquest sentit, segons l’Estudi de consum nadalenc 2013 elaborat per la consultora Deloitte, es preveu que les famílies tinguin una despesa durant aquestes festes de Nadal un 1,8% superior a les passades.

CREANT LLOCS DE FEINA
Els beneficis que poden arribar a tenir les festes de Nadal en l’economia i el comerç no són gens menyspreables. Segons avançava El Periódico el passat 1 de desembre, l’ETT Randstad calcula que a Catalunya es poden arribar a crear 95.000 llocs de treball temporals durant les festes.

El comerç de Badalona, entre incerteses i esperances

Hi ha qui diu que si per Nadal no fa fred no és el mateix i no es gaudeix de la mateixa manera. En l’àmbit comercial, el fet que faci fred o no pot afectar les vendes. “Tenim un avantatge en aquesta campanya, i és que la climatologia està acompanyant perquè fa fred, que és el temps que toca”. D’aquesta manera s’expressa a Línia Badalona Marcel Formentí, gerent de Centre Comerç Badalona. Formentí recorda que “si el fred ve tard, les campanyes comercials es poden malmetre, sobretot en el món de la moda”.
El gerent de Centre Comerç Badalona és optimista de cara a aquesta campanya de Nadal, tot i que aquesta previsió no és compartida per altres comerciants. Ricardo Jiménez, president de l’Associació de comerciants de Pérez Galdós, explica a aquesta publicació que “les previsions no són bones, però desitgem que els resultats siguin millors que els de l’any passat”.
Els botiguers, tanmateix, no volen fer balanç fins al final del Nadal, que “és quan el comerç i les vendes es mouen”, tal com explica Óscar Palma, president dels comerciants de la Salut.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram