La C-31 mantindrà la limitació de 80Km/h. D.G.

Dilluns a la tarda el conseller d’Interior de la Generalitat de Catalunya, Felip Puig, va comparèixer finalment en roda de premsa per anunciar què pensava fer el govern amb la limitació de 80 km/h que el Tripartit havia instaurat a la primera corona metropolitana. Com molts sospitaven, no es derogarà totalment la norma, sinó que segons el tram s’eliminarà la limitació –i es podrà tornar a circular a 120 km/h-, es mantindran els 80 o es crearan espais amb velocitat variable. Pel que fa a Badalona, la C-31 continuarà sent una via amb limitació fixa de 80 km/h, des de Barcelona fins a l’alçada del camp del Badalona, prop de Canyadó, on es podrà accelerar a 120 km/h -direcció Mataró-. El motiu pel qual es mantindrà aquesta limitació a Badalona és degut a que es tracta d’un ‘tram de via urbana’. La B-20, en canvi, passarà de tenir una limitació de 80 a una de 100 km/h. Segons Puig, l’actual sistema rígid es convertirà en un model de límits variables en funció de la contaminació, fluïdesa del trànsit o de l’hora del dia. Haurem d’esperar a la setmana vinent per començar a veure els canvis de senyalització a les vies, i passat l’1 de març serà quan s’enretirin la majoria de senyals fixos que hi ha col·locats a les carreteres.

Fins ara, 78 quilòmetres estaven afectats per la limitació dels 80, i un cop s’apliquin els canvis introduïts pel nou govern dues terceres parts tindran limitacions de velocitat superior, mentre que els 25 quilòmetres restants (entre els que s’hi compten els de la C-31 al seu pas per Badalona) mantindran la limitació de 80 km/h, en tractar-se de trams de transició entre zones urbanes i interurbanes. Segons Interior aquests canvis tindran un cost de sis milions d’euros, i mentre no es finalitzi la transició entre el model antic i el nou se seguirà multant aquells conductors que circulin a una velocitat superior a la marcada pels senyals o panells lluminosos.

REACCIONS A LA NOTÍCIA

L’alcalde de Badalona, el socialista Jordi Serra, ha assegurat a Línia Badalona que la limitació de la velocitat al seu pas per la nostra ciutat incrementa el nivell de vida de molts ciutadans, i “no només perquè redueix la contaminació ambiental, sinó també l’acústica”. A Serra i preocupava molt que aquesta autovia pogués tornar a ser una via ràpida, ja que molts veïns havien lluitat durant anys perquè es mantingués els 80 km/h. Una d’aquestes veïnes és la presidenta de l’Associació de Veïns de Can Claris, Pilar Valient. Aquesta notícia ha tranquil·litzat a Valient i els seus veïns, tot i que admet a Línia Badalona que morirà “sense veure eliminat el tram d’autopista” que passa per davant de casa seva. No obstant això, creu que la situació actual és molt millor que fa quatre anys. La líder veïnal ha recordat que els veïns de Can Claris van començar a moure’s el 2003, i no va ser fins el 2007 que van aconseguir que es reduís el límit de velocitat de 120  a 90 km/h. “Abans no podíem parlar amb els veïns de balcó a balcó. Ara, en canvi, podem mantenir converses ja que els soroll s’ha reduït dràsticament”, assegura. A part de la reducció de la velocitat, la instal·lació de paviments sonoreducotrs han ajudat molt a minimitzar el soroll que genera aquesta via. Sobre la possibilitat de que s’instal·lessin panells als laterals, Valient afirma que “no servirien de gran cosa” ja que a diferència de la Gran Via de Barcelona, “a Badalona els pisos estan massa a prop de l’autovia”.

D’altra banda, la regidora de Medi Ambient i Mobilitat de l’Ajuntament de Badalona, Mercè Rius (CiU), informa que amb l’actual limitació el soroll que generen els vehicles al seu pas per Badalona ja supera el que límit permès. És per això que Rius està d’acord amb que Badalona sigui tractada com “un cas particular”, i no descarta que en alguns trams de la C-31 s’acabin instal·lant pantalles acústiques.

EL CAS DE LA B-20

Per Badalona no només passa la C-31, sinó que a l’oest de la ciutat també hi ha la B-20. En aquesta altra via ràpida el govern de la Generalitat ha decidit que els conductors puguin anar a 100 km/h un cop surtin dels túnels de Montigalà –direcció Mataró- en el tram que travessa Badalona, i arribats al terme municipal de Tiana podran circular a un màxim de 120 km/h. La diferència de criteri entre una i altra és que la B-20 no passa tant a prop (ni a la mateixa alçada) de les cases com sí ho fa la C-31.

A d’altres ciutats europees, com Londres, Berlín, Estocolm o Amsterdam també tenen limitacions de velocitat als accessos a les grans ciutats, i en alguns casos no es deixa entrar als vehicles que sobrepassen els límits d’emissió de gasos.