L’exposició es pot visitar fins al maig de 2023. Foto: Francesca García/Museu de Badalona

El dia 16 de desembre de 1922, Joan Parera introduïa al registre de la propietat un perfum anomenat Varon Dandy. Per commemorar el centenari, el Museu de Badalona va inaugurar, la setmana passada, l’exposició ‘Perfumeria Parera. 100 anys de Varon Dandy’.

La història d’aquest perfum, i de la casa que el fabricava, està íntimament lligada a la ciutat. Perfumeria Parera va ser fundada el 1912 a Badalona per Joan Parera Casanovas. El seu fill, Albert, que va morir poques setmanes abans de l’estrena d’aquesta mostra, va acabar de fer gran la marca.

La fàbrica Parera es va situar al carrer Sant Pere. L’any 1915, es va traslladar a una nau del passatge Maignon, entre Martí Pujol i el carrer Arnús. Actualment, però, no en queda res. El 2006, la nau va ser enderrocada per crear la plaça de les Puntaires on ara hi ha el mercat provisional de Maignon.

La mostra, i el llibre que l’acompanya, és fruit d’una llarga recerca portada a terme per la historiadora Núria Casals, responsable de l’exposició, per iniciativa del Museu de Badalona.

Per a Casals, la importància de la marca per a la ciutat és cabdal, i la situa al mateix nivell que La Penya o l’Anís del Mono. “Varon Dandy era molt coneguda a tota Llatinoamèrica, des de Mèxic i fins al con sud”, assegura la comissària de l’exposició. Hi va haver una fàbrica a Lima, al Perú, i, tal com explica Casals, l’èxit a indrets com Puerto Rico va ser enorme. De fet, entre els treballadors de la fàbrica de Badalona s’acostumava a comentar que no sabien si els porto-riquenys es bevien el Varon Dandy o el feien servir per dutxar-se: “Un producte amb aquest arrelament arreu del món, amb una etiqueta en què es llegia el nom de Badalona, té un pes importantíssim per a la projecció internacional de la ciutat”, remarca Núria Casals a Línia Nord.

Trencant tòpics

No tot van ser flors i violes durant els primers anys de singladura de la marca. Explica Casals que, segons recordava Albert Parera en una entrevista l’any 1995, molts homes rebien amb ira la proposta de perfumar-se, ja que aleshores aquesta era una pràctica només pròpia de les dones. “De vegades, alguns homes rebien els Parera a pedres, perquè consideraven que els tractaven d’afeminats en intentar-los vendre un perfum”, afegeix Casals. L’esforç publicitari dels Parera, pare i fill, va ser notable i va acabar per capgirar aquest rebuig inicial: “L’any 1930, Joan Parera va dedicar 100.000 pessetes per a la publicitat de Varon Dandy, i unes altres 100.000 per a promocionar el perfum femení Tentación”, diu la comissària.

A la premsa de l’època, concreta Casals, els anuncis de Varon Dandy i de Tentación sortien cada quinze dies: “De tant veure-ho als diaris, els homes van acabar acceptant la idea de perfumar-se per ser més seductors”. A poc a poc, Varon Dandy es va imposar entre el públic masculí. De fet, Parera va acabar produint també una loció, un fixador i, fins i tot, una pasta de dents amb el nom Varon Dandy.

A l’exposició, que estarà oberta fins al 14 de maig de l’any que ve, es poden veure els anuncis amb què els Parera van fer gran la marca, així com flascons i altres tipus d’envasos de cosmètics i objectes procedents de col·leccions particulars. “Hi ha flascons anteriors a la Guerra Civil que són realment exquisits. El de Tentación és d’un refinament especial”, recomana la comissària.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram