Les mobilitzacions tornen a protagonitzar l’inici del curs escolar. Foto: Arxiu

Velles reclamacions i noves reivindicacions. El curs escolar 2016-2017 comença un cop més amb les mobilitzacions de la comunitat educativa com a teló de fons. Ahir, els sindicats de l’ensenyament públic -Ustec, CCOO, CGT, UGT i Aspepc- van aixecar una acampada iniciada dilluns per reclamar a la Generalitat que permeti als professors substituts incorporar-se abans al seu lloc de treball. I és que mentre la resta de mestres tornen a la feina el dia 1, els substituts ho fan avui, amb només dos dies feiners de marge per preparar-se abans de l’arribada dels alumnes.

Al Barcelonès Nord, pares, mares i mestres s’han fet seva la reivindicació. “Els substituts no tenen prou temps i els que tenen plaça es sobrecarreguen de feina”, explica Arnau Rodellar, professor i membre de l’Assemblea Groga de Santa Coloma de Gramenet. “En alguns casos, alguns comencen abans la substitució, tot i que no cobren les hores”, afegeix.

Per la seva banda, el president de la Federació d’Associacions de Mares i Pares d’Alumnes de Badalona (Fampas), David Guerrero, se suma a les crítiques. “No pot ser que arribin el dia 8 sense conèixer la realitat del centre. A més, en alguns casos els toca ser tutors”, denuncia. A més, Guerrero assegura que el departament d’Ensenyament no ha complert les seves promeses. “Van anunciar que hi hauria 750 professors nous i ara resulta que no arriben a 300”, diu.

DESIGUALTAT I INCLUSIÓ
Les reclamacions, però, no s‘acaben aquí. La Fampas de Badalona anuncia que aquest any estudiarà en profunditat les places per a alumnes amb necessitats educatives especials que ofereix la Generalitat. “Ja sabem que no són suficients, però volem conèixer quantes en serien necessàries per garantir una escola inclusiva”, apunta Guerrero.

La inclusió també és un dels cavalls de batalla de la Marea Groga colomenca, que critica la reducció de places a centres considerats de màxima complexitat, com l’escola Miguel de Unamuno. “Quan la demanda de places cau, la Generalitat ha de potenciar les inscripcions i no tancar línies”, reclama Rodellar. “Així només s’aconsegueix fomentar la segregació”, argumenta.

Un dèficit de places que Guerrero també denuncia a Badalona. “Necessitem que el departament d’Ensenyament compleixi les seves promeses i construeixi el nou institut Ventura Gassol i la nova escola Lola Anglada”, demana.

Un curs escolar, doncs, que arrossega velles herències i planteja noves demandes per part d’una comunitat educativa del Barcelonès Nord que manté el caràcter combatiu i avisa que no llançarà la tovallola.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram