Els alcaldes de Badalona i Sant Adrià van ser presents a la sessió. Foto: A. M.

El futur de les Tres Xemeneies segueix sent incert. Dilluns, el Consorci del Besòs va presentar les conclusions del procés participatiu per redefinir l’entorn. Però, tot i que alguns veïns van assegurar que havia estat un procés “interessant”, la sensació general entre els assistents era de dubte per la manca de concreció respecte de com es durà a terme la transformació d’aquest indret.

Sobretot, alguns dels participants en el debat van mostrar la seva preocupació perquè es tirés endavant amb el projecte urbanístic sense haver definit abans què es farà a dins de les xemeneies i la sala de turbines. “És com si jo m’estigués fent una casa i comprés els mobles abans de tenir acabats els plànols”, va exemplificar un veí.

La gerent del Consorci, Carme Ribas, va explicar que la intenció és que es treballi de forma paral·lela l’aprovació del Pla Director Urbanístic (PDU) i l’elaboració dels estudis i plans per definir quins serveis s’instal·laran a l’antic edifici industrial, els quals seran necessaris per aprovar el PDU.

“L’administració es compromet a confeccionar un programa que sigui atractiu”, va assegurar Ribas. De moment, les administracions s’han compromès a no admetre espais d’oci nocturn a la zona de les xemeneies i la sala de turbines i a prioritzar els serveis de recerca i cultura, tot i que admeten també l’activitat comercial, hotelera i d’oficines, entre altres.

La Plataforma per a la Conservació de les Tres Xemeneies va tornar a demanar que s’aturés el projecte urbanístic mentre no estiguin enllestits els estudis de viabilitat per definir què es farà dins les xemeneies, però Ribas va deixar clar que aquesta possibilitat està completament descartada.

“Ens interessa que aquesta zona tingui una bona transformació. No tingueu pressa”, va demanar el portaveu de la plataforma, Roger Hoyos.

EL PROBLEMA DEL TREN
Un dels temes més polèmics de tot el procés, com va manifestar la mateixa gerent del Consorci, és el que fa referència a la connectivitat i accessibilitat de la zona. Sobretot, els veïns es van queixar que no es va tenir en compte la demanda veïnal de traslladar i soterrar les vies de l’R1 de Rodalies, com estableix el Pla Territorial Metropolità de Barcelona.

Ribas, però, va ressaltar que “el PDU no pot garantir la transformació de l’R1” i, per tant, el projecte ha d’organitzar “la convivència amb el tren tal com està”, ja que ni tan sols hi ha un calendari establert per al soterrament.

El problema, en el fons, és que moltes de les queixes dels veïns i veïnes sobrepassaven l’àmbit d’actuació del procés participatiu. “El PDU no incideix en el tema de la descontaminació, ni en el del col·lector de Llevant, ni en la tèrmica; no incideix en res. Llavors què farem, un barri autista?”, va criticar el portaveu dels Verds de Badalona, Francesc Alfambra.

COMPROMISOS ADQUIRITS
Com a mínim, però, l’equip redactor del document que haurà de recollir les conclusions del procés participatiu ha assumit alguns compromisos concrets.

Pel que fa al parc, es comprometen a obtenir un espai respectuós amb la natura i a no fer una passera per sobre de la desembocadura del riu. I pel que fa als habitatges que s’hauran de construir, s’han compromès a limitar l’alçada dels edificis perquè sigui menor que la de la sala de turbines i a estudiar com es pot fer per reduir la densitat de l’edificabilitat del plantejament inicial. Aquest document s’haurà d’aprovar inicialment als ajuntaments de Badalona i Sant Adrià, per després obrir un període d’al·legacions.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram