Can Bayó

Exterior de Can Bayó, al carrer Prat de la Riba 88 de Badalona. Foto: Línia Nord

Que el Marc Bayó s’apropi a la teva taula, et pregunti per allò que vau parlar fa unes setmanes o et deixi anar un comentari graciós mentre fa el servei és el pa de cada dia a Can Bayó, un bar restaurant del barri de Morera. Bé, no és un local qualsevol, és el bar del barri per excel·lència, tot i que la seva influència s’estén a persones de tota la ciutat. Enguany ha fet 60 anys des que va aixecar la persiana, i quan es parla amb els Bayó de seguida es veu que a una xifra com aquesta no s’hi arriba sense esforç i dedicació per la feina.

Més que una festa

Bona prova de la seva fama és la festa que es va organitzar el passat 1 juliol amb motiu del seu 60è aniversari, que es va omplir de gom a gom amb gent de perfils molt variats. Hi van anar des de veïns i clients del negoci de tota la vida fins a polítics, empresaris o persones vinculades a clubs esportius de la ciutat. Multitudinària, sí, però mantenint l’esperit “casolà” que caracteritza el negoci. “Més que una festa d’aniversari era una mostra d’agraïment a tota la gent que ens ha fet costat. Ha estat, fins i tot, una alliberació després de passar el pitjor moment que ha viscut el restaurant, la pandèmia”, explica Marc Bayó a Línia Nord. Bayó qualifica de “vital” el suport dels clients habituals que van fer comandes durant el confinament per ajudar el bar a tirar endavant.

Una tradició familiar

De família amb tradició a la restauració, en Marc Bayó és el petit de quatre germans i la persona que gestiona el negoci. De fet, és la quarta generació que regenta el bar des que el seu besavi va muntar el primer Can Bayó el 1923 al barri del Poblenou de Barcelona, al carrer Pere IV. A Badalona, però, el negoci arribaria el 1963 de la mà de l’avi del Marc, en Francesc Bayó, que va instal·lar-se a Morera quan tot era un camp. Una figura que l’Alicia Bayó, germana del Marc, assegura que va ser clau al barri, ja que en Francesc va fer d’aquest local un lloc de referència que anava més enllà del menjar i del beure en una zona pràcticament aïllada i amb pocs serveis. “La gent venia a veure la televisió, s’organitzaven activitats i el meu avi estava involucrat en clubs esportius. Sempre va intentar unir el barri”, recorda l’Alicia Bayó. L’avi, diu, tenia una gran habilitat social, una característica que també identifica en el seu germà Marc i que afirma, és part de l’èxit del restaurant.

Mantenir l’essència

Darrera d’en Marc, la cara visible, hi ha tota la família involucrada en diferents tasques perquè el negoci continuï funcionant, incloses internet i les xarxes socials. Un “afegit” que els ha ajudat a potenciar la clientela fins al punt d’atendre uns clients japonesos que van anar expressament a Badalona a menjar una de les seves mariscades. Una anècdota curiosa que celebren com un reconeixement a la feina feta. Tot i això, els germans coincideixen a dir que la millor xarxa social és el boca-orella. De fet, és la línia que volen mantenir en el negoci, continuar amb la gent de “sempre” i “fer barri”, sense massificacions. “Can Bayó és un oasi al desert en els temps que corren. Aquí tothom deixa el mòbil i es posa a parlar. L’ambient et trasllada al bar del poble, perquè el client no és la ‘taula 7’, et parlem pel nom”, afirma el Marc, que té molt clar que Can Bayó és més que un bar i un restaurant.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram