La Favbdn, el regidor d’Urbanisme, Oriol Lladó, i el secretari de Territori, Ferran Falcó, integren la taula per la C-31. Foto: Línia Nord

La reforma de l’autopista C-31 continua sent un dels eixos centrals de l’agenda política a Badalona. Ho demostra, per exemple, la recent creació d’una taula per abordar la qüestió, impulsada per la Federació d’Associacions de Veïns (Favbdn), que comptarà amb la participació de l’Ajuntament i la Generalitat. “És la millor manera de gestionar el futur de la infraestructura”, assegura el president de la federació, Sigfrido Ramos.

Una afirmació que comparteix el regidor d’Urbanisme, Oriol Lladó, per qui la taula ha de solucionar la “falta de fluïdesa” amb què de vegades s’ha facilitat informació als veïns sobre el futur de la infraestructura. “Servirà per coordinar-nos i intercanviar informació”, considera Lladó. Per la seva banda, el secretari de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat i regidor de CiU a l’Ajuntament, Ferran Falcó, assegura que la nova taula de mobilitat “dóna continuïtat a un consens necessari”.

Un consens també desitjat pels veïns, tot i que el president de la Favbdn alerta que l’impuls a la taula també respon a la voluntat de pressionar les administracions. “Volem concrecions en el calendari de reforma de l’autopista”, reclama Ramos.

Ara mateix, el primer pas és establir els terminis de treball de l’excavació arqueològica prèvia a la construcció del lateral de la C-31. Un pas necessari, ja que un tram del lateral és considerat Bé Cultural d’Interès Nacional i podria amagar runes de l’antiga vila romana de Baetulo. És per això que l’administració catalana espera que al setembre se sàpiga si la zona compta amb restes de valor arqueològic. En cas contrari, l’obra per construir la primera fase del lateral començaria a finals d’any.

REALLOTJAMENTS
D’altra banda, les administracions ja estudien els passos necessaris per accelerar la construcció del segon tram de l’autopista. Un tram que travessarà el barri del Sant Crist i que, per tant, obliga a posar fil a l’agulla en matèria urbanística. Concretament, encara hi ha pendents de resoldre una trentena d’expropiacions d’habitatges, així com definir el destí de les famílies que hauran de ser reallotjades. En aquest sentit, l’Ajuntament pensa en un solar al carrer Águeda Mompel, on s’hi podrien construir una quinzena de pisos. “Així alliberaríem el sòl dels seus actuals habitatges i el podríem oferir a la Generalitat ”, assenyala Lladó, que confia acabar el mandat amb la segona fase licitada. Per la seva banda, Ferran Falcó segueix la mateixa línia i assegura que la Generalitat necessita que l’Ajuntament cedeixi terrenys. “En aquests moments és més important la tramitació urbanística que l’aportació econòmica”, considera.

FUTURA INTEGRACIÓ
Més enllà de la construcció del lateral, la Favbdn vol que el grup de treball constituït amb les administracions serveixi per abordar el futur global de la C-31. “Hem de parlar de com integrar tota l’autopista a la ciutat”.

De fet, el Parlament va aprovar el 26 de maig una proposta que insta la Generalitat a estudiar la transformació de la infraestructura en una autopista suburbana al seu pas per Badalona i també a valorar si part de la infraestructura es pot cobrir. De moment, Lladó es mostra prudent sobre la forma en què es podria executar aquesta transformació, mentre que Falcó aposta per convertir l’autopista en una prolongació de la Gran Via.

Per la seva banda, la Favbdn deixa en mans dels tècnics les propostes de transformació i es limita a demanar celeritat. “Si no es concreta aviat el futur de l’autopista, passarem a les mobilitzacions”, avisa Ramos.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram