Alumnes institut Badalona

La segregació escolar de Badalona supera la mitjana catalana. Foto: ACN

Badalona és la cinquena ciutat de Catalunya amb més segregació escolar a l’ESO. Així ho confirma la darrera actualització del mapa de la segregació, referent a curs 2022/2023, que elabora la Fundació Jaume Bofill amb dades del Síndic de Greuges. Segons els valors que publica la fundació, els nivells de segregació de Badalona són molt alts, tant a la primària com a l’ESO. Les dades a Badalona superen la mitjana en ambdós casos, amb un 0,38 i un 0,35, respectivament. La segregació escolar fa referència a la desigualtat en la distribució dels alumnes vulnerables i els no vulnerables en els centres educatius d’una ciutat.

Des de la Federació d’Associacions de Famílies d’Alumnes de Centres Públics de Badalona (FAMPAS), expliquen a Línia Nord que la segregació té dues causes principals. Una de geogràfica, ja que la ciutat es divideix en dues zones, Sant Roc, la Salut i Llefià, per una banda, que estan juntes i és on es concentren la majoria d’alumnes vulnerables, i la resta de Badalona. Per tant, la redistribució d’alumnes en cas de crear una zona única podria complicar la rutina d’algunes famílies, ja que haurien de desplaçar-se.

D’altra banda, també hi ha el problema de la manca de places públiques, que cada any impedeix a infants accedir al seu centre de referència més proper. Núria Sabaté, de FAMPAS, assenyala que la solució implica dignificar els centres educatius.

Un exemple de tot plegat, comenta, serien els infants de la zona del canal del Gorg. Per ubicació, els tocaria anar a centres educatius de zones vulnerables, cosa que no solen fer, ja que aquests presenten manca de manteniment. “S’hauria de començar per petites solucions, com tenir instal·lacions dignes i de qualitat per atraure a la canalla susceptible d’anar a aquests centres perquè no marxin a altres zones”, planteja Sabaté.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram