Les principals associacions de comerciants auguren un augment de vendes del 2-3%. Foto: Arxiu

Les rebaixes, aquella pràctica comercial que vam importar dels Estats Units pels volts dels anys 40 del segle passat, no viuen els seus millors moments.

Arran de la liberalització d’aquest període promulgada pel govern espanyol el 2012 i de la suspensió per part del Tribunal Constitucional de la llei catalana de comerç, les dates oficials i tradicionals d’inici –7 de gener i 1 de juliol– s’han esfumat i la incertesa ha crescut tant entre els botiguers –que no saben quan han de començar a fer descomptes– com entre els clients.

Per tot plegat, estan tocant fons les rebaixes? Segueixen tenint sentit avui dia, quan, a més, els hàbits de compra també estan mutant?

“Estan matant les rebaixes”, respon a aquesta publicació Emiliano Maroto, secretari general de l’Agrupament de Botiguers i Comerciants de Catalunya (ABC). Maroto defensa aquest posicionament criticant les marques i botigues que fan ofertes tot l’any i la disbauxa normativa.

I és que, a falta d’una norma que marqui l’inici oficial de les rebaixes –la nova llei de comerç que tramita el Parlament no estableix dues dates d’arrencada, sinó que només recomana les tradicionals–, gran part dels comerciants catalans van optar per engegar la campanya d’ofertes un dia abans, divendres 30 de juny, per evitar coincidir amb l’operació sortida del juliol. Maroto, però, no ho veu igual. “Quan s’avancen les rebaixes és que no hi ha bones previsions i es volen maquillar xifres”, lamenta. “Cal una normativa clara que estableixi quan s’han de fer les rebaixes”, apunta, alhora que clama perquè els comerciants facin front comú per defensar la campanya.

Per la seva banda, el president de Badalona Comerç, Óscar Palma, reconeix que les rebaixes “estan difuminades” i que són “un concepte cremat”, ja que “durant tot l’any hi ha ofertes i els c