Nens jugant carrer Badalona

Un grup de nens juga a l’asfalt del carrer Enric Borràs de Badalona durant el tall reivindicatiu d’aquest dilluns. Foto: A.R.

El tradicional tràfec de vehicles pel carrer Enric Borràs s’aturava dilluns durant uns minuts. Un grup de veïns d’aquesta transitada artèria badalonina tornava a tallar la circulació com ja va fer el passat juny per reclamar la pacificació d’aquesta via, una de les rutes principals de sortida de la zona del centre de la ciutat.

“A vegades sembla que només funciona fer una mica de soroll. Per aquest carrer hi passen cada hora 39 busos, sense comptar els camions que es dirigeixen a la zona del Port de Badalona. És una barbaritat. Només volem que ens facin cas”, assegura Pol Casadevall, un dels veïns afectats i portaveu de la plataforma Pacifiquem Enric Borràs. Aquesta entitat fa prop d’un any que lluita per aconseguir reduir el trànsit i la velocitat d’aquest cèntric carrer. Les seves originals reclamacions a través de les xarxes socials denunciant el mal estat de la via van aconseguir despertar interès al municipi i van tornar a posar sobre la taula la necessitat d’abordar la problemàtica de la mobilitat a la ciutat.

Des de l’inici de les mobilitzacions de la plataforma, la principal mesura que ha aplicat el consistori ha estat la reducció d’un 35% del trànsit de dues de les línies d’autobús que circulen pel carrer. També s’han fet actuacions puntuals i d’urgència per reparar alguns forats de la via. “Nosaltres creiem que s’ha d’anar més enllà. No només s’ha de disminuir el trànsit i el volum d’autobusos i camions, sinó que també s’ha de planificar i arreglar la mobilitat d’aquesta zona. Volem una pacificació real”, apunta Mar Serra, una altra de les portaveus de la plataforma.

Zona de Baixes Emissions

Aquesta mateixa anàlisi la comparteixen a l’Associació de Veïns del Centre de Badalona. “Fa gairebé sis anys que demanem que es contempli la zona del centre com un tot. No podem anar carrer a carrer, hem de tenir una visió global i resoldre el problema d’aquesta zona en el seu conjunt”, afirma la presidenta de l’entitat, Conxita González, que veu en la conformació d’una futura Zona de Baixes Emissions (ZBE) que també integri el barri del progrés una solució per avançar en aquest canvi de mobilitat que necessita aquesta zona.

Precisament, un altre dels punts calents de la ciutat que es veuria afectat per aquest projecte de ZBE seria el carrer Francesc Layret. El tall al trànsit d’aquesta via durant els caps de setmana ha estat molt ben rebut per part del veïnat, que, malgrat tot, considera que té un impacte mínim. “El trànsit en si no desapareix perquè hi ha molt moviment dels vehicles dels veïns. Només hi ha un tram on sí que aquest tall és significatiu”, lamenta González, que considera que pacificar aquesta artèria de la ciutat és un procés “complex” on entren en joc moltes variables.

Tanmateix, no tothom veu amb bons ulls que deixin de passar vehicles per Francesc Layret de forma permanent. Des de la Federació de Comerciants del Centre de Badalona, el seu president, Cintu Gubern, ha manifestat en diverses ocasions la seva oposició al tall de trànsit, en considerar que no afavoreix les vendes i que podria acabar amb el tancament de moltes botigues.

Inquietud fora del centre

La possible implementació de mesures al centre de la ciutat com la futura ZBE es veu amb certa preocupació des dels barris de Dalt la Vila o del Coll i Pujol, que temen que els seus carrers hagin d’absorbir el trànsit que es derivi d’aquesta zona. “Cal treballar aquests temes. Hi ha moltes coses a tenir en compte i el millor lloc per debatre-ho és el Consell de la Mobilitat”, conclou González.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram