Anís del Mono

Anís del Mono ha elaborat una edició de luxe per celebrar els 150 anys d’història de la companyia. Fotos: A.R.

La història d’Anís del Mono està inevitablement lligada a la ciutat de Badalona. Aquí va néixer i encara avui dia s’erigeix a primera línia de mar la seva emblemàtica fàbrica, una petita joia modernista que aquest 2021 celebra el seu 150è aniversari. Després de la polèmica desfermada el passat mes de maig per l’anunci del trasllat de la línia d’embotellament al Puerto de Santa María (Cadis), el Grupo Osborne –actuals propietaris de la marca– vol reafirmar la seva aposta per la companyia i per la seva estreta vinculació amb la seva població natal.

“Anís del Mono no s’entén sense Badalona. El nostre compromís amb la ciutat segueix intacte. Aquesta fàbrica és part de la història de la marca i la nostra intenció és potenciar-la”, assegura Rocío Osborne, directora de Comunicació de l’empresa propietària de la popular marca d’anís. Osborne lamenta l’enrenou causat pel trasllat de l’embotellament –que va suposar l’acomiadament de cinc del total de vuit treballadors de la plantilla– i apunta que l’essència o “pedra filosofal” de l’aiguardent es continuarà produint en exclusiva a Badalona, a la sala de destil·lació original. De fet, la d’Anís del Mono és l’única fàbrica del gris passat industrial de la ciutat que encara té llicència per seguir amb el seu funcionament.

Precisament, aquests punts diferencials que fan única la marca són els que des de Grupo Osborne volen potenciar en el futur més immediat. “Ja estem en converses amb l’Ajuntament per desenvolupar projectes conjuntament”, confirma Osborne, que evita donar més detalls sobre aquestes iniciatives, més enllà de la voluntat que reverteixin “positivament” en el municipi i del possible paper important que hi pot jugar la gastronomia.

Retorn als orígens

En aquest sentit, la marca ja va estrenar una col·laboració culinària amb el xef badaloní Miquel Antoja en l’acte organitzat per commemorar els 150 anys d’història de la companyia. Antoja va ser l’encarregat de conduir un tast del destil·lat –maridat amb diferents plats cuinats per l’ocasió– on es va presentar en societat l’edició de luxe de l’anisat que ha elaborat especialment la marca per celebrar l’aniversari. Amb només 3.000 ampolles produïdes, aquesta edició recupera la recepta original del fundador, d’Anís del Mono, Vicenç Bosch, partint d’una doble destil·lació, on s’hi afegeixen més olis essencials i més xarop. El resultat: una variant més dolça i refinada del destil·lat, però amb un punt més fort d’alcohol palpable.

El canvi de gust no és l’única variació introduïda en aquesta producció especial. El disseny de l’ampolla trenca amb el tradicional envàs cilíndric diamantat i adopta una forma de piràmide ondulada que vol evocar la relació històrica de la marca amb el modernisme.

Disseny avantguardista

La reinterpretació del recipient serveix alhora per posar en valor com de transgressor va ser el disseny original per a l’època. Inspirat en un pot de perfum que Bosch va comprar per a la seva dona en una reputada botiga de París, l’ampolla va marcar tendència per la seva sofisticació i va contribuir a engrandir la popularitat de la marca, que ja va aixecar molta polseguera per les referències a Charles Darwin i a la seva teoria de la selecció natural.

Des del Museu de Badalona argumenten, però, que l’aspecte darwinià del primat que il·lustra l’etiqueta del destil·lat es va fer a tall de sàtira, perquè la família Bosch era profundament religiosa i combregava amb les idees creacionistes i no pas amb les evolucionistes.

Mecanització i expansió

Dels prop de 200 treballadors que han passat històricament per la fàbrica d’Anís del Mono a Badalona, actualment només en queden tres supervivents, que s’encarreguen de supervisar el correcte funcionament de la sala de destil·lació, que ja compta amb molts dels processos automatitzats. Tanmateix, aquest descens en la plantilla no ha afectat les vendes de la companyia, que produeix aproximadament tres milions i mig d’ampolles l’any. En aquest sentit, l’esclat de la pandèmia del coronavirus no ha fet estralls com en altres sectors i, segons un estudi de mercat encarregat per l’empresa, les vendes d’Anís del Mono a les llars s’han disparat un 28%, principalment “per l’hàbit de fer més pastisseria i més cuina a casa”.

Amb aquestes dades, la companyia espera tancar un any bo, des del punt de vista de facturació i vendes, i confia en poder passar pàgina i anunciar aviat les novetats que pretén introduir per revitalitzar una fàbrica que és patrimoni industrial i sentimental de la ciutat.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram