Generalitat i municipis van presentar dilluns l’acord institucional. Foto: Línia Nord

Badalona també podria tenir superilles. Després que Barcelona hagi impulsat aquest model de restricció del trànsit, ara el govern de Dolors Sabater podria apostar per aquest sistema en el marc de l’estratègia per combatre la contaminació atmosfèrica i garantir la qualitat de l’aire. “Estem estudiant definir com a superilles algunes zones al voltant de centres educatius”, explica en declaracions a Línia Nord el segon tinent d’alcaldia, Àlex Mañas.

Les zones més properes a les escoles serien considerades d’atmosfera protegida i només hi podrien accedir amb el seu vehicle els veïns. Pel que fa a les zones concretes on s’establiria aquesta limitació, Mañas assenyala el centre de la ciutat, on assegura que hi ha una “gran concentració” de centres educatius, especialment concertats. “S’hi fa un abús del transport privat”, argumenta.

D’altra banda, l’Ajuntament també aposta per la zona verda -on només hi poden aparcar residents- com a mesura per reduir la contaminació produïda pel trànsit rodat. A més, el govern municipal estudia bonificar el preu de l’aparcament en funció de la sostenibilitat dels vehicles, tenint en compte els distintius ambientals que la Direcció General de Trànsit (DGT) va enviar a l’octubre i al novembre als propietaris de vehicles. Com menys contaminant sigui el cotxe, doncs, més barat seria aparcar-lo.

ACORD INSTITUCIONAL
D’altra banda, Badalona i la resta de municipis de la comarca compliran amb el primer acord institucional de la Generalitat, la Diputació, l’Àrea Metropolitana de Barcelona i 40 municipis per la millora de la qualitat de l’aire.

Dilluns, representants d’aquestes administracions, amb el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, al capdavant van presentar els termes de l’acord. El més destacat és que a partir del 2019 es restringirà la circulació de furgonetes matriculades abans de l’1 d’octubre de 1994 i de turismes d’abans de l’1 de gener del 1997 de dilluns a divendres. Una mesura que es començarà a aplicar aquest 1 de desembre, però només en aquells dies d’episodi ambiental, és a dir, quan els nivells de contaminació siguin molt elevats.

A més, els vehicles més contaminants – sense distintiu ambiental de la DGT- no podran circular per l’espai que hi ha entre les rondes Litoral i de Dalt durant episodis ambientals. A partir del 2020, no podran fer-ho cap dia feiner.

La Plataforma per la Qualitat de l’Aire critica el sistema d’etiquetatge perquè “no contempla alguns tipus de dièsel amb emissions altes”, segons explica la seva portaveu Maria Garcia.

La portaveu també qüestiona l’acord institucional i considera que incentiva la compra de vehicles nous. “A més, incompleix la legalitat, ja que la normativa europea obliga a reduir el 30% de les emissions contaminants en 5 anys i no en 15”, conclou Garcia.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram