La mesura anunciada pel ministre francès d’Educació, Xavier Darcos, qui vol fer de la lluita contra l’absentisme escolar una “causa” de l’educació nacional és un exemple que han rebut amb satisfacció a ´França però amb certa enveja els mediadors i mediadores de Badalona, que temen per la seva situació laboral en un moment de retallades generalitzades en els pressupostos municipals. A França, el Departament d’Educació contractarà 5.000 agents que tindran com a missió alertar les famílies i exercir tasques de mediació entre el col·legi i els pares dels alumnes.
EL PERFIL
En el cas de Sant Roc el perfil de la família absentista és el perfil de d’aquelles famílies que sobreviuen amb pocs recursos i molts d’ells sobrevivint al dia a dia amb la venda ambulant. La majoria d’aquestes famílies són d’ètnia gitana o provinents del Pakistan, país on l’edat per escolaritzar-se és a partir dels set anys.
Segons la integradora social Yolanda Camacho, moltes famílies no entenen la importància d’anar a l’escola i el futur que els pot oferir perquè per ells la paraula “futur” no existeix. “El dia a dia, recollir diners per menjar i ja està; la resta no és important”, conclou.
En aquest sentit, entre les mesures que ha adoptat el govern francès gràcies a la inversió milionària, serveixen de model en el cas badaloní. En aquest sentit, a partir del pròxim curs escolar a França, els pares i alumnes rebran consells i informació a través d’un servei telefònic accessible cada dia fins a les 20.00 hores i un servei de respostes per internet en què participaran consellers d’orientació psicològica i actors econòmics.
LA TASCA
Un medidador intercultural ha de lluitar contra l’absentisme i qualsevol mecanisme de desescolarització encoberta, facilitar estratègies pràctiques per treballar en una aula culturalment diversa i realitzar el paper de traductors, que era una de les modalitats, reduïda i simplista, que es tenia de la mediació fins ara. En aquest sentit, el titular d’Educació francès també vol, que les reunions de pares i professors siguin més freqüents en els centres educatius amb més problemes, on, de manera experimental, a meitat de curs es farà una setmana dedicada a l’orientació.