El Ple de l’AMB va ajornar l’adjudicació després de diverses mobilitzacions. Fotos: Twitter (@jsantanabdn)

La mobilització dels treballadors de l’empresa badalonina Tusgsal ha donat els seus fruits. Dimarts, el Ple de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) va ajornar l’adjudicació del servei de Nitbus –gestionat des del 1991 per Tusgsal– a la companyia Alsa, integrant de la multinacional del transport National Express.

Tusgsal, doncs, guanya temps a l’hora de revertir una adjudicació que fins fa pocs dies semblava decidida i que apareixia a l’ordre del dia del Ple amb caràcter d’urgència. Això sí, l’empresa badalonina i els seus treballadors hauran d’esperar al setembre per conèixer quina és la següent decisió de l’AMB sobre el servei de Nitbus i si la seva petició de convocar un nou concurs prospera.

NOUS INFORMES JURÍDICS
La polèmica sobre el servei d’autobús nocturn als municipis metropolitans va arrencar el 4 de juliol quan, a petició de l’AMB, la Junta consultiva de contractació administrativa de la Generalitat va publicar un informe sobre el concurs d’adjudicació, considerant-lo nul.

El motiu, el fet que l’ens metropolità no el va publicar al Butlletí Oficial Europeu, tal com estableix la normativa. Ara, la presidenta de l’AMB i alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, ha assegurat que encarregarà nous informes jurídics per revisar si el procés d’adjudicació del servei s’ha ajustat o no a la legalitat que requereix. Un pas que, segons Tusgsal, no seria necessari. “L’informe de la Generalitat ve avalat pel màxim òrgan consultiu en matèria de Contractació Pública de Catalunya, de reconegut prestigi”, argumenta l’empresa a través d’un comunicat.

Per la seva banda, la secció sindical d’UGT a l’empresa –majoritària al comitè– ha assegurat sentir-se optimista per l’encàrrec de nous informes jurídics. “Continuarem amb la lluita perquè l’AMB compleixi amb la legalitat, declari nul el concurs d’adjudicació d’aquest servei i el convoqui de nou des de zero”, avisen els sindicalistes.

MOBILITZACIONS
En aquest sentit, el fre a l’adjudicació ha arribat després de diverses mobilitzacions de la plantilla de Tusgsal. La més sonada va ser l’ocupació dijous passat per part de tres empleats de l’empresa i afiliats de la UGT de la seu del PSC –partit al qual tots tres militen– al carrer Nicaragua de Barcelona. L’acció va comptar fins i tot amb la presència del secretari general del sindicat a Catalunya, Camil Ros, i va tenir un enorme ressò a les xarxes socials.

Després d’unes hores d’ocupació, divendres la plantilla va traslladar la pressió a la seu de Barcelona en Comú. Socialistes i comuns –sota la marca d’Entesa a l’AMB– tenen un acord de govern a l’ens metropolità, i les converses dels treballadors amb les forces polítiques han estat determinants perquè finalment la decisió d’adjudicar el servei d’autobús nocturn a ALSA s’ajornés.

25 ANYS DE SERVEI
Tusgsal ostenta el servei de Nitbus des de 1991 i tant l’empresa com la plantilla defensen la continuïtat de la gestió argumentant manca d’incidències i satisfacció dels usuaris.

La companyia badalonina és la societat anònima laboral més gran de l’estat –una figura mercantil situada a cavall entre la cooperativa i la societat anònima– i actualment gestiona 29 línies d’autobús diürnes al Barcelonès Nord i 17 de nocturnes arreu de l’àrea metropolitana, a través de les quals dóna feina a 780 persones, 163 de les quals es dediquen al Nitbus. Caldrà esperar per veure si al setembre ho podran continuar fent.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram