Des de fa unes setmanes vivim immersos en una situació totalment excepcional que ens ha obligat a adaptar-nos a una nova manera de fer en tots els àmbits del nostre dia a dia. Força dies abans que es decretés el confinament, a l’Ajuntament ja havíem creat un equip destinat a afrontar l’emergència i a començar a treballar en la previsió dels possibles escenaris amb un doble objectiu: protegir la salut dels treballadors i, alhora, donar a la ciutadania el millor servei mentre durés la situació. Una situació que en aquells moments prevèiem que seria complicada però en desconeixíem la magnitud.

D’un dia per l’altre ens vam trobar tots treballant des de casa, amb excepció d’aquells serveis que no poden fer-ho com ara la policia local o la brigada, en unes condicions a les quals no estàvem acostumats i amb una crisi sanitària davant que anàvem veient que enllaçaria amb una segona crisi econòmica i una tercera social.

Des del primer moment hem prioritzat per davant de tot poder donar atenció a les persones i famílies que més ho necessiten. Els que ja eren usuaris dels serveis socials i els que, malauradament, no ho eren i ara ho són. I els que ho seran. Alhora, i amb la mateixa intensitat, hem començat a impulsar ajuts per a comerços, autònoms i petites i mitjanes empreses que s’han vist obligats a aturar la seva activitat i, per tant, la seva font d’ingressos. A uns i altres hi hem pogut destinar, per ara, prop de 680.000 euros. Aquests recursos ens permetran afrontar un increment d’urgències socials de diferents tipus i començar a treballar en tot allò que està a les nostres mans, com a administració local, per fer tot el possible perquè el sector comercial i econòmic puguin tirar endavant quan l’activitat torni a la normalitat.

Tot això ha anat acompanyat d’un gran esforç i dedicació per part de la plantilla municipal, bona part de la qual treballa de manera incansable tot i estar fent teletreball. Per poder fer front a la situació amb la màxima agilitat, hem fet una reestructuració urgent per incrementar el nombre de professionals que atenen, per telèfon o per via telemàtica, les persones i famílies més vulnerables; hem telefonat a totes les persones més grans de 65 anys per comprovar si estan bé i oferir-los suport si el necessiten; hem augmentat l’horari i els efectius de l’atenció telefònica; i hem impulsat un servei d’assistència a l’hora de fer qualsevol tràmit per via telemàtica.

Hem de pensar què podem millorar quan tot torni a la normalitat, una normalitat que potser serà diferent

A banda del personal municipal, també comptem amb un equip de voluntaris que ajuda les persones que ho necessiten a fer la compra, a passejar el gos o a qualsevol altra gestió que puguin necessitar.

Sempre es diu que les situacions complicades permeten aflorar el millor de cadascú i aquests dies ho hem pogut comprovar. Treballadors i treballadores municipals, voluntaris, empreses que presten serveis a l’Ajuntament que ara han quedat aturats i s’han ofert a col·laborar amb tot allò que calgui… La llista seria llarga i seria difícil no deixar-se ningú.

Tant de bo mai no haguéssim hagut de viure aquesta situació, sobretot les persones que han vist afectada la seva salut, la seva economia o que fins i tot han perdut algun familiar, però malauradament això no es pot escollir. I ja que ens ha tocat fer-ho, tots plegats hem de pensar en les coses bones que en podrem treure, que de ben segur n’hi haurà. Hem d’aprofitar aquesta aturada forçosa per donar tot l’escalf i el suport que necessiten les persones que estan patint, i per parar-nos també a pensar què podem millorar quan tot torni a la normalitat, una normalitat que potser serà diferent.

Però mentre aquest moment no arriba, el més urgent, ara per ara, és superar la pandèmia, aplanar la corba i, a poc a poc, revertir entre tots aquesta situació. Ho hem de fer junts i traient el millor de cadascú. Aquest dia arribarà, i esperem que ho faci ben aviat.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram