A falta d’un consorci turístic del Baix Maresme, la DO Alella és qui de moment exerceix aquest rol. Foto: Arxiu

Coincidint amb la Setmana Santa, s’han vist els primers turistes de l’any als pobles del Baix Maresme. Però l’hora de la veritat per calibrar la capacitat dels atractius de la zona serà l’estiu, i els ajuntaments estan polint els detalls de les últimes estratègies en matèria de promoció turística o consolidant les que ja estan en marxa.

Per exemple, el Masnou vol enfortir la iniciativa Masnou, terra de Mar, consistent en un itinerari pel poble. “Ens permet lluitar contra la temporalitat”, indica l’alcalde, Jaume Oliveras. El batlle també avança que l’Ajuntament treballa amb la Diputació per dissenyar un pla estratègic de turisme per al municipi. “Establirà les bases del turisme familiar que volem atreure”, assegura.

Per la seva banda, Vilassar de Mar centra els seus esforços a recuperar la fira Mar de flors. “A part del turisme familiar també volem potenciar les compres”, avança l’alcalde, Damià del Clot, que assegura que el nombre d’apartaments turístics particulars ha augmentat en els darrers mesos. “Tenim un turisme silenciós, de gent que té segones residències al poble i visitants francesos”, afegeix.

Mentre que a Vilassar les flors assenyalen el camí, a Premià de Mar ho fa l’oferta cultural, la vida associativa i el comerç. “Volem potenciar el Museu Romà, la Festa Major i els rèdits que ens pugui donar el nou port”, assegura el regidor de Promoció de la Ciutat, David Gutiérrez. “Hem de promocionar els atractius que el nostre poble té i la resta no”, afegeix.

SEPARATS, DE MOMENT
Precisament, la temporada turística comença amb el debat de si els municipis de la comarca han de competir entre si o teixir sinergies. “Som l’únic municipi del Baix Maresme que té una oferta de restauració i comerç important”, considera el regidor de Premià de Mar, que tot i així creu que el Consell Comarcal pot servir per elaborar estratègies conjuntes.

De fet, després de les últimes eleccions locals, els nous governs municipals van posar sobre la taula la possibilitat de crear un consorci turístic específic del Baix Maresme. Una possibilitat que contiuna present, però que per ara no passa de la hipòtesi. “Ho estem estudiant”, assegura Oliveras. “És un debat pendent que cal resoldre”, considera. “La idea no s’ha desenvolupat gaire, però n’hem parlat”, reconeix el batlle de Vilassar de Mar, Damià del Clot.

Sigui com sigui, tots els alcaldes de la comarca reivindiquen el caràcter diferencial del Baix Maresme en relació a la resta de la comarca, on l’oferta turística està molt consolidada i més aviat es basa en la platja i l’oci. De moment, però, els atractius del Baix Maresme continuen sense oferir-se sota un únic paraigua.

La DO Alella, punt en comú de diversos municipis

Mentre l’impuls d’un hipotètic consorci turístic del Baix Maresme no es concreta, a la pràctica és el Consorci de Promoció Enoturística de la DO Alella qui exerceix aquest rol, almenys pel que fa a sis municipis de la comarca.

Alella, el Masnou, Premià de Mar, Cabrils, Vilassar de Dalt i Teià formen part d’un consorci que està en fase d’expansió –darrerament s’hi ha incorporat Badalona, la tercera ciutat de Catalunya– i que ha fet de la vinya i la natura la seva marca d’identitat. “La DO Alella té la seva part més important concentrada al Baix Maresme i per això pot ser un punt de trobada dels municipis de la comarca”, considera l’alcalde d’Alella i president del consorci, Andreu Francisco. El batlle alellenc, tot i així, es mostra prudent. “La nostra és una cursa de fons. L’any que ve obtindrem els resultats de la tasca que estem fent ara”, avisa Francisco.

Tot i aquesta prudència, queda clar que els responsables de la DO confien en el projecte. I és que Can Balcells, a Alella, inaugurarà un hotel de quatre estrelles aquest estiu, mentre que a la Torre del Governador li podria esperar el mateix futur.

Mentrestant, el consorci se centra a enllestir la Ruta del vi, un itinerari enoturístic que es presentarà oficialment el 4 d’abril i que compta amb la participació de diversos negocis privats relacionats amb el món del vi, com cellers, restaurants, allotjaments o botigues.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram